علینقی حیدریان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : قاچاق سالانه بیش از 20 تن تاغ از عرصه های طبیعی استان بر افزایش پدیده بیابانزایی و کاهش اراضی حاصل خیز استان تاثیر داشته است.
در زمان حاضر 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان سمنان وجود دارد.
وی اظهارداشت : براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی سمنان، سالانه یکصد هکتار از اراضی حاصل خیز استان از مدار تولید و کشت محصولات خارج می شود و این امر دراز مدت به افزایش مهاجرت از مناطق روستایی می انجامد.
اکنون 100 هزار هکتار تاغزار در استان وجود دارد و 29 کانون فرسایش بادی به دلیل افت محسوس سطح آب های زیرزمینی و قاچاق تاغ در سمنان فعال است.
به گفته وی قاچاق بی رویه گونه های گیاهی ارزشمند در دراز مدت، عرصه های طبیعی استان سمنان را به مخاطره می اندازد.
حیدریان با اشاره به پیامدهای پدیده بیابانزایی و افزایش گرد و غبار در سمنان، گفت : مشکلات تنفسی ناشی از ریز گردها و مهاجرت از جمله عوامل مهم عوارض بیابان زایی به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان از بیابان زایی به عنوان زلزله خاموش نام برد و تصریح کرد : اکنون روند افزایش بیابانزایی در برخی مناطق استان، نسبت به 30 سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.
به گزارش ایرنا،از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را جنگل تشکیل می دهد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.