حسین خواجه بیدختی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال های اخیر شیوه نوینی از گردشگری با عنوان گردشگری روستایی با هدف توسعه پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی و ابزاری برای توسعه اقتصادی-اجتماعی آن مناطق رونق گرفته است که باید از طریق اقدامات فرهنگی به جامعه معرفی شود.
وی با بیان این که گردشگری روستایی به سرعت در اقتصاد روستایی رشد داشته و مکمل فعالیت های کشاورزی است اظهارداشت: بخش قابل توجه مشکلات و توسعه نیافتگی روستایی به فقدان بهره مندی از این صنعت برمی گردد.
وی ترویج توریسم روستایی را موجب تداوم فرهنگ اصیل بومی دانست و خاطرنشان کرد: حرکت به سمت پایدار شدن گردشگری روستایی نیازمند طراحی و ارائه راهبرد های متناسب با شرایط هر منطقه است.
خواجه بیدختی به موقعیت گردشگری روستایی در سمنان اشاره و اضافه کرد:گردشگری روستایی در استان به واسطه شرایط اقلیمی،معماری، فرهنگ و آئین ها یکی از پر طرفدارترین گونه های گردشگری محسوب می شود و استقبال کم نظیر گردشگران از جاذبه های آن گواه این موضوع است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سمنان با تاکید بر حفظ هویت عناصر اصلی جامعه هدف روستایی، ارائه خدمات آموزشی به روستاییان در راستای میزبانی از گردشگران را یک الزام فرهنگی خواند و ادامه داد:گردشگری روستایی در سایه تعاملات افراد بومی و مسئولان تحقق می یابد.
وی، استفاده مثبت و هوشمندانه از معماری بومی و روستایی را به عنوان گنجینه ای ارزشمند مهم تلقی کرد و افزود:معماری بومی همراه و همزاد با طبیعت است.
بنا به تعریف استادان گردشگری، گردشگری روستایی امروز یکی از مردمی ترین اشکال گردشگری است و فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های روستایی و پیرامون آنها که دربردارنده آثار مثبت و منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است، تعریف می شود.
649 اثر تاریخی استان سمنان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.