به گزارش ایرنا، در نخستین روز از همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان که به میزبانی شاهرود، در تکیه تاریخی بازار این شهر برگزار شد, علاوه بر اجراهای انفرادی پیشکسوتان عرصه نوحه خوانی و مرثیه سرایی استان، چندین گروه از نواحی مختلف نیز به اجرای برنامه های آیینی مخصوص منطقه خود در ماه محرم پرداختند. یکی از آن ها گروه سنگ زنی دامغان بود که برای اجرای صحیح برنامه، حدود 25 تن از اعضای هیات سنگ زنی متوسلین قمر بنی هاشم (ع) روستای صالح آبادو دامغان را به شاهرود کشانده بود.
جمعی از عاشقان خیمه ولایت اباعبدالله(ع) که گرد یکدیگر حلقه زده و دو قطعه چوبی که در دست دارند رابا آهنگی خاص همراه با نوحه خوانان به هم می کوبند.
مسوول این هیات چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا، درباره اجرای آیین سنگ زنی در روستای صالح آباد این گونه توضیح داد: این مراسم در 20 شب نخست ماه محرم و دهه پایانی صفر برگزار شده و هرشب حدود 350 عزادار به سنگ زنی می پردازند.
محمدابراهیم خوری با بیان اینکه بیش از 50 شهر و روستا در ایران و کشورهایی چون پاکستان هم چنین آیینی دارند، افزود: تفاوت سنگ زنی در این روستا با دیگر نواحی در تعداد ضرب های آن است.
وی ادامه داد: باقی مراسم سنگ زنی به شکل 2، چهار و یا هشت ضرب اجرا می شود اما سنگ زنی در روستای صالح آباد بین 2 تا 16 ضرب دارد.
خوری با اشاره به خوانده شدن بیش از 150 نوحه برای سنگ زنی در شب های محرم و صفر، افزود: اشعار همه این نوحه ها قدیمی و پرمحتوا بوده و حزن و اندوه عزاداری را به مخاطبان انتقال می دهد.
وی درباره فلسفه این نوع از عزاداری در روستای خود نیز گفت: پس از واقعه عاشورا، پیکرهای مطهر شهدا سه شبانه روز بر زمین مانده بودو قوم بنی اسد به محض رویارویی با چنین صحنه ای با سنگ و خاک بر سر و سینه خود می زدند و این مراسم نمادی از عزاداری این قوم برای امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلاست.
وی یادآور شد: آیین سنگ زنی روستای صالح آبادو دامغان سال 88 به ثبت ملی رسیده است.
این روستا در 22 کیلومتری جنوب دامغان در مسیر جندق- اصفهان قرار دارد.
همایش آواها و نواها با حضور 50 ذاکر و پیرغلام اهل بیت (ع) استان سمنان در تکیه بازار شاهرود در حال برگزاری است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشاردهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.