سید حسن میرعماد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کمبود آب در بسیاری از مناطق استان سمنان فرا بحرانی است و اکنون براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان به هفت روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود.
وی خاطرنشان کرد : این بحران در طولانی مدت می تواند به مهاجرت از مناطق روستایی به شهری منجر شود و در طولانی مدت شاهد خالی شدن این مناطق از سکنه خواهیم بود.
وی اضافه کرد : دولت تدبیر و امید به خوبی این معضل اساسی را در استان سمنان شناسایی کرده و با راه اندازی اتحادیه و تعاونیها روستایی و ارایه تسهیلات برای نوسازی ادوات کشاورزی شاهد کاهش چشمگیر مهاجرت جمعیتی از مناطق روستایی به شهری استان بودیم.
میرعماد ادامه داد : در نیمه نخست سال جاری بیش از 50 میلیارد ریال برای نوسازی ادوات کشاورزی روستاییان استان تسهیلات پرداخت و در چهار سال گذشته بیش از 25 صندوق تعاونی در شهرستان های استان راه اندازی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد : ارایه تسهیلات بلاعوض برای تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری از اقدامات مهم دولت یازدهم برای کشت محصولات کشاورزی با کمترین هدر رفت آب است.
وی خاطرنشان کرد : بیش از 50 روستای دارای بیش از 20 خانوار با جمعیت تقریبی سه هزار و 500 نفر استان با مشکل کمبود آب مواجه اند و افزایش تجهیز سامانه های نوبین آبیاری در اراضی کشاورزی گامی موثر برای جلوگیری از پدیده خشکسالی در این مناطق است.
وی بیان داشت : در چهار سال گذشته در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است و این امر گامی مهم و ارزشمند به منظور تثبیت میزان جمعیت و افزایش رونق کشاورزی در مناطق روستایی بشمار می آید.
تولید مصولات کشاورزی در سال زراعی 95 - 96 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی در استان بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
به گزارش ایرنا، استان سمنان 308 روستای بالای 20 خانوار دارد که 39 روستا از این تعداد در برنامه ششم توسعه در سال های آینده برای توسعه در دستور کار قرار دارد.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.