حسین خواجه بیدختی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجموعه چشمه علی دامغان، خانه کلانتر و خانه طاهری سمنان، کاروانسرای میاندشت میامی، کارونسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای شاه عباسی شهرستان آرادن برای بازسازی و بهره برداری فرهنگی به بخش خصوص واگذار شد.
وی بیان کرد: یک کاروانسرا علاوه بر موارد نامبرده در حال واگذاری به بخش خصوصی است و چهار بنای تارخی دیگر تا پایان سال 96 واگذار می شود.
وی با اشاره به این که استان سمنان دارای 645 اثر تاریخی غیرمنقول ثبت شده است و از این تعداد 29 اثر کاروانسرا است، خاطرنشان کرد: کاروانسرای میاندشت میامی با سرمایه گذاری 27 میلیارد ریال با کاربری اقامتی و پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده و منجر به اشتغال 25 نفر خواهد شد.
وی گفت: کاروانسراری شاه عباسی شهرستان آرادن با سرمایه 6 میلیارد و 600 میلیون ریال با کاربری اقامتی و پذیرایی منجر به ایجاد 10 شغل ثابت و موقت می شود و کاروانسرای شاه عباسی دامغان با کاربری اقامتی پذیرایی منجر به اشتغال برای 15 نفر می شود.
خواجه بیدختی یادآور شد: بنای تاریخی خانه طاهری سمنان با حجم 6 میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه گذاری برای ایجاد کاربری پذیرایی و اقامتی به بخش خصوصی واگذار شده کخ برای 50 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: عمارت تاریخی خانه کلانتر سمنان با اعتبار هشت میلیارد و 200 میلیون ریال با کاربری ایجاد سفره خانه سنتی منجر به اشتغال 45 نفر شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: تا کنون 2 همایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش میراث فرهنگی استان سمنان برگزار شده که منجر به انعقاد 53 تفاهم نامه با حجم سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریال شده است.
وی تصریح کرد: واگذاری بنای تاریخی چشمه علی دامغان با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون ریال با کاربری اقامتی و پذرایی، موجب اشتغال 83 نفر مستقیم و غیرمستقیم شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: چهار طرح واگذاری شده به بخش خصوصی با کاربری اقامتی و پذیرایی تا پایان سال 96 با ایجاد اشتغال برای 23 نفر به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، استان سمنان دارای بیش از هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده و تاکنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است، در سفر چند روز گذشته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، چند طرح این حوزه افتتاح یا طرح توسعه آنها آغاز شد.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.