علی شاهرودی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شهرستان با بارش کمتر از100 میلی متردر سال با محدودیت منابع آب زیرزمینی مواجه است.
وی اظهارداشت : اکنون دامغان با متوسط بارش 50 سانتی متر و کسری مخزن نزدیک به 30 میلی متر مکعب از کمبود شدید در تامین نیازهای آب در بخش خانگی و صنعترنج می برد.
وی خاطرنشان کرد : خشکسالی، منابع آب سطحی را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که ورودی به سد مخزنی نیز نسبت به سنوات گذشته افت داشته است.
مدیر امور منابع آب دامغان اضافه کرد : بیش از 85 درصد منابع آبی شهرستان به مصارف کشاورزی اختصاص یافته و 15 درصد باقی مانده در بخش خانگی و صنعت مصرف می شود.
شاهرودی یادآور شد : افزایش روزافزون جمعیت و تداوم خشکسالی های اخیر عامل اصلی کمبود آب عمده در شهرهای حاشیه کویر مرکزی به خصوص دامغان است.
مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان افزود : بخشی از کاهش جریان ورودی به سد شهرستان دامغان هم به بهره برداری بی رویه در روستاهای بالادست مربوط است که برای استفاده از این توان آبی پشت سد، باید در بخش کشاورزی با آبیاری نوین، به بهینه سازی مصرف توجه ویژه کرد.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
دامغان بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد.
9856/6026
*خبرنگار: میثم اسماعیلی** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.