علی اصغر مجد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: باتوجه به اشتغال 35 درصدی مردم دامغان در حوزه کشاورزی و به منظور تقویت این بخش، ضرورت مدیریت مصرف آب در دامغان برنامه ریزی می شود، با توجه به قرار گرفتن شهرستان دامغان در کویر و وجود خشکسالی های اخیر، اقدامات بسیار مهمی به منظور جلوگیری از هدررفت آب و مصرف بهینه آن پیش بینی شده است.
فرماندار دامغان به اقدامات اجرا شده در شهرستان اشاره کرد و گفت: به منظور رفع کمبود منابع آبی، اقداماتی از جمله نصب کنتورهای هوشمند آب، جلوگیری از حفر چاه و پر کردن چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها، ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی و مطالعات انتقال آب از شاخه های شمالی از جمله تدابیری است که در این شهرستان در نظر گرفته شده و در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این اقدامات، به منظور پیشبرد اهداف مجموعه آبخیزداری و جلوگیری از بروز مشکلات حاشیه رودخانه چشمه علی دامغان، احداث دیوار ساحلی در این مکان نیز پیش بینی شده است.
مجد عنوان کرد: رودخانه چشمه علی با حداکثر آب‌دهی 650 لیتر بر ثانیه، از جمله چشمه های فعال و پر آب شهرستان دامغان است که باید از این نعمت به خوبی استفاده شود.
وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و ضرورت مدیریت مصرف آب، احداث دیوار ساحلی در مسیر رودخانه چشمه علی دامغان به منظور جلوگیری از هدررفت این نعمت الهی انجام می شود، طرح احداث دیوار ساحلی در منطقه نیستان شهرستان دامغان اجرا می شود که باتوجه به وجود مزارع کشاورزی و باغ های فراوان در شمال دامغان می‌توان از این زیرساخت مناسب با بهره‌وری بهینه از آن استفاده کرد.
فرماندار دامغان، به وجود خشکسالی و کمبود منابع آب در کشور اشاره کرد و افزود: چشمه علی دامغان یک ظرفیت بسیار ارزنده برای شهرستان دامغان است که باید با استفاده از این ظرفیت و امکانات موجود، از مصرف بی رویه این آب‌ روان جلوگیری کرد.
وی، هدایت آب این رودخانه به مجموعه سد شهید شاهچراغی را از اولویت های ایجاد این دیوار ساحلی دانست و گفت: با توجه به پژوهش های کارشناسی و مطالعات انجام شده، هدف اولیه ایجاد این دیوار ساحلی، هدایت آب رودخانه به سمت سد شهید شا‌هچراغی عنوان شده است.
علی اصغر مجد تصریح کرد: برای احداث این دیوار ساحلی، سه میلیارد ریال اعتبار از محل طرح ماده 180 و اختیارات نماینده پیش‌بینی‌شده است.
مجد بابیان اینکه احداث دیوار ساحلی چشمه‌علی فواید قابل توجهی دارد، تاکید کرد: سالانه بر اثر طغیان رودخانه و بارش باران های فصلی، مقدار قابل توجهی از آب رودخانه از مسیر خارج شده و به هدر می رفت که با احداث این دیوار ساحلی می توان از این مشکل جلوگیری کرد.
فرماندار دامغان تصریح کرد: ساخت دیوارساحلی و کانال انتقال آب، اقدام مناسبی برای جلوگیری از نفوذ آب رودخانه، ایجاد باتلاق و سبب هدایت آن به مجموعه سد و مسیرهای هدف می شود.
به گزارش ایرنا، مجموعه چشمه علی دامغان در کیلومتر 30 شمال دامغان واقع است، در دامغان به عنوان یکی از نقاط مهم تولید پسته کشور سالانه حدود 40 هزار تن پسته در 30 هزار هکتار اراضی شهرستان دامغان تولید می شود که 50 درصد به صورت تازه‌فروشی و 50 درصد در 105 واحد صنایع تکمیلی این شهرستان فرآوری می‌شود، این شهرستان دارای 15 هزار و 900 هکتار باغ پسته است که 13 هزار هکتار آن را باغ‌های بارده و 2 هزار و 900 هکتار به صورت نهال است.
43 هزار بهره بردار حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان سالانه یک میلیون و 660 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
9856/6103 خبرنگار: میثم اسماعیلی ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.