روح الله کریمی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به نقش پررنگ گردشگری در رونق اقتصادی و تغییر در وضعیت معیشتی مردم بیارجمند، افزود: بخش بیارجمند دارای جاذبه های طبیعی بسیار و در عین حال متفاوتی است و هر گوشه آن قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد.
وی از قلعه بالا و رضا آباد به عنوان 2 روستای هدف گردشگری پر طرفدار در میان گردشگران یاد کرد و گفت: ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس در روستای هدف گردشگری قلعه بالا تحقق یافته و از تجربه این نمونه موفق می توان برای دیگر روستاهای بخش نیز بهره برد.
بخشدار بیارجمند با بیان اینکه اکنون جوانان قلعه بالا میل و رغبت پیدا کردند برای سکونت به روستای خود بازگردند، افزود: در هفته دولت پارسال ، با برپایی چادری اقدام به برگزاری نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و سوغات قلعه بالا شد و با توجه به فروش خوب این نمایشگاه، اهالی و بویژه بانوان این روستا تقاضای برپا ماندن چادر را داشتند و هم اکنون نیز در انتهای روستا، فردی با برپایی چادر اقدام به فروش محصولات خود می کند.
کریمی با بیان اینکه روستای رضاآباد نیز با جذابیت ها و بافتی به طور کامل متفاوت با قلعه بالا، به طور مداروم میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، اضافه کرد: خانه های این روستا گنبدی شکل و در کنار رمل های ماسه ای ساخته شده و شاید هیچ روستایی با چنین فاصله نزدیک با رمل ها وجود نداشته باشد؛ در حاشیه دیگر روستا هم وجود یک رودخانه دائمی و یک کوه سنگی، نمایی متفاوت به آن بخشیده است.
وی ادامه داد: رضاآباد، مرکز دامداری و شترپروری است به گونه ای که بعد از طرود، بزرگ ترین قطب پرورش شتر در استان به شمار می رود.
بخشدار بیارجمند به افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی در این روستا نیز اشاره کرد و گفت: دولت در این خصوص کمک هایی کرده و بهسازی هایی نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است اما پس از آماده سازی زیرساخت ها توسط دولت، نوبت مردم است که از این کار حمایت کرده و خواهان ایجاد تغییر در روستای خود باشند.
کریمی یادآور شد: برای سهولت رفت و آمد مردم هم مسیر خانخودی- بیارجمند توسط اداره کل راه و ترابری درحال ساخت است و با تکمیل آن رفت و آمد به سمت بردسکن، یزد و طبس افزایش می یابد.
رضا آباد شاهرود، روستایی در شمال منطقه پارک وحش خارتوران و از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است .
این روستا در 250 کیلومتری جنوب غربی شاهرود و 123 کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده و مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است.
«قلعه بالا» نام یک روستای زیبا و پلکانی در 140 کلیومتری جنوب شرقی شاهرود و 24 کیلومتری شهر بیارجمند است. ارتفاع بیشتر این روستا نسبت به روستاهای مجاور باعث شده تا نمای کامل بیارجمند از این روستا دیده شود. از آنجائیکه این روستا در کوهپایه‌ قرار گرفته است، ساخت و ساز مناطق مسکونی، زمین‌های زراعی و باغ‌ها به شکل پلکانی است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال اخبار ایرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irnashahroud مراجعه فرمایید)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.