در ادامه این مطلب آمده است: از نظر ارتقای شاخص‌های سلامتی آن سطحی از فعالیت بدنی که باعث پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود: سه جلسه فعالیت بدنی منظم در هفته با شدت متوسط و کیفیت مناسب است. از این منظر می‌شود، گفت: وضعیت فعالیت بدنی مردم ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست و حدود 70 درصد مردم فاقد هر نوع عنوان فعالیت بدنی هستند و به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد سونامی بیماری‌های غیرواگیردار خواهیم بود.
بر اساس آمارهای موجود حدود 30 درصد مردم ما به نوعی ورزش می‌کنند که از این 30 درصد تنها 15درصد دارای فعالیت بدنی منظم بیشتر از سه جلسه در هفته هستند و باقی یا ورزش نمی‌کنند یا فعالیت آنها حدود یک یا دو جلسه در هفته است. البته برای آن 15درصدی که فعالیت بدنی یک یا دو جلسه دارند هم می‌شود، شرایطی فراهم کرد که این فعالیت را به سطح و کیفیت مطلوب برسانند.
موضوع ورزش همگانی یک مقوله فرابخشی است و برای ارتقای شاخص‌های آن نیازمند همکاری‌های بین بخشی هستیم. اینکه فکر کنیم سازمان خاصی متولی توسعه ورزش همگانی است، اینگونه نیست. تمامی دستگاه‌های اجرایی به نحوی موظف هستند که در زمینه سلامت کارکنان خود و خانواده‌های آنان اقداماتی را انجام دهند. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم جمع کثیری از افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهند و به نوعی متولی سلامت جسمانی دانش آموزان و دانشجویان هستند، تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی به این توافق نرسند که برای افزایش سطح فعالیت بدنی باید با هم همکاری کنند، ما همچنان شاهد یک‌سری فعالیت‌های جزیره‌ای هستیم که هر دستگاه برای خودش کار می کند و نتیجه این اقدام‌ها به خروجی مورد انتظار جامعه منتهی نخواهد شد.
حلقه گمشده ورزش همگانی ما همکاری‌های بین بخشی است. به عنوان مثال وزارت نیرو در یک محله دارای استخر است ولی شهروندان همان محله نمی‌توانند با هزینه مناسب از خدمات آن استخر استفاده کنند، حتی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف هم اماکن ورزشی خود را در اختیار کارمندان یکدیگر قرار نمی‌دهند و دلیل این اتفاق هم فقدان اراده همکاری بین دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای سطح سلامت شهروندان از طریق ورزش است.
البته بر این نکته باید تاکید کنم که معتقدم هر کدام از این دستگاه‌ها در حد توان خود تلاش می‌کنند. من با حرف‌هایی که درباره کم کاری مدیران مطرح می‌شود، موافق نیستم. هیچ مدیری خواهان عدم توفیق نیست، ولی چون ساختارها و نظام تخصیص منابع بر مبنای همکاری‌های بین بخشی طراحی نشده است، امروز شاهد چالش‌هایی در حوزه ورزش همگانی هستیم و آن طور که باید انتظارات هر دو طرف مردم و مسوولان تامین نمی‌شود. ما اماکن ورزشی متعلق به دولت را به اسم خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار کردیم و نتیجه‌اش این شد که ورزش را گران‌تر کردیم و اکنون از خودمان سوال می‌کنیم که چرا مردم ورزش نمی‌کنند؟
7344/6026
*خبرنگار: امیرحسین کاشی منش** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.