به گزارش ایرنا، آیین طوق جامه کردن، اصلی ترین آیین ماه محرم در شهرستان دامغان با پیشینه بیش از 200 سال، اشاره‌ای به پوشاندن و سیاه پوش کردن طوق ها در ایام محرم است که در دامغان سابقه بیش از 200 ساله دارد.
بعضی افراد نیز از لفظ طوق جامع کردن استفاده می کنند زیرا طوق ها معمولا از نقاط مختلف محله ها جمع آوری می شود و در حسینیه جامه می شود، اما اصطلاح صحیح تر و درست تر همان جامه کردن است.
در گذشته رسم بوده است حسینیه ای که در آن طوق، جامه دار می شد به صورت کتبی و با ارسال دعوت نامه ای از برخی تکایا و دسته جات عزاداری دعوت به عمل می آوردند که در برنامه شرکت کنند، حسینیه ها نیز این دعوت را پذیرفته و با دسته ای از عزاداران خود در برنامه حضور پیدا می کردند.
این آیین سنتی در دامغان از صبح روز ششم محرم آغاز می شود که در پی آن یکی از باشکوه ترین مراسم های محرم در دامغان برگزار می‌شود، در این روز حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان که بسیار مورد توجه مردم منطقه است، آماده پذیرایی از هزاران عزادار حسینی می شود.
در این آیین، ابتدا دسته ای با طبل و سنج و شیپور به داخل حسینیه وارد می شوند و اعلام می کنند که هیات ها در راه هستند و سپس دسته زنجیرزنی و هیات ها با مداحی و سینه‌زنی و علم های خود در محل حسینیه حضور پیدا می کند.
هیات های عزاداری یک به یک وارد حسینیه می شوند و آخرین هیات طوق های جامه شده را به صورت خوابیده و بر روی دست، وارد حسینیه می کنند و عزاداران نیز به همراه سوگواری و ریختن اشک ماتم، ذکر «وای حسین(ع) کشته شد» را سر می دهند.
در گذشته، چوب طوق ها از سر طوق ها که معمولا فلزی بود جدا بوده و آن ها را بر روی طبق هایی قرار می دادند و روی آنها را پارچه هایی می انداختند سپس در زمان طوق جامه کردن، به همین شکل وارد حسینیه می شدند و هنگامی که روضه طوق خوانده می شد، چلّه ها و چوب ها را به هم متصل کرده و پارچه ها را به دور طوق می بستند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: آیین طوق جامه کردن در دامغان از صبح روز ششم محرم در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) آغاز می شود و به ترتیب تا روز یازدهم محرم ادامه پیدا می کند.
حجت الاسلام حسین صبوری اضافه کرد: هیات های زینبیه، امامزاده علی (ع)، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، امامزاده موسی بن جعفر(ع) تکیه خوریا، حسینیه محله امام، حسینیه شاهزاده علی اکبر(ع) درقلعه و معصوم زاده در این آیین حضور دارند.
صبوری با بیان اینکه در این آیین هشت هیات از تکیه و حسینیه های شهر حضور دارند که در هر بار برگزاری، یک هیات میزبان هفت هیات دیگر شهرستان است، اضافه کرد: برگزاری آیین طوق جامه کردن به نوعی وحدت و همدلی بین هیات های عزاداری و هیات امنای مساجد، تکایا و حسینیه ها را فراهم می کند و نمادی از همدلی سوگواران حسینی در شهر دامغان است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی دامغان تصریح کرد: در روز ششم محرم در آیین طوق جامه کردن حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، بیش از 300 راس گوسفند و یکزار مرغ و خروس به نیت ادای نذورات و اعلام ارادت و نیاز سوگواران و عزاداران در عزای سیدالشهدا(ع) در جلوی علم ها قربانی می شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان نیز در خصوص این آیین گفت: هدف از اجرای این آیین توجه ویژه به عزاداری سیدالشهدا(ع)، ایجاد شور حسینی در جامعه و باور به اعتقادات اهالی منطقه است.
حجت الاسلام مرتضی میرکو اضافه کرد: هیات های عزاداری و هیات امنای تکایا و حسینیه ها در پرشورتر برگزار شدن این آیین و عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) نقش به سزایی را ایفا می کنند.
وی افزود: این آیین در دو نوبت صبح و عصر از روز ششم محرم در هشت تکیه و حسینیه دامغان اجرا می شود و در روز دهم با حضور 15 هیات عزاداری شهرستان از حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) آغاز و در فردوس رضا ختم می شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دامغان گفت: در پایان دهه محرم، در روز یازدهم طبق آیین هرساله، بیش از 30 هیات از روستاهای دامغان از حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) تا بکیربن اعین با حضور دسته‌ها و علم ها در خیابان به عزاداری می پردازند.
شهرستان دامغان دارای بیش از 400 مسجد و حسینیه، 38 امامزاده و بقاع متبرکه است که تعداد 250 نفر عضو هیات امنای این اماکن هستند.
9856/6103 گزارش: میثم اسماعیلی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.