محمد شفیع ملک زاده روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح چهارمین جشنواره ملی پسته در شهرستان دامغان استان سمنان، در گفت و گو با ایرنا، گفت: محصول پسته دامغان از لحاظ کیفیت در رده اول کشور و از لحاظ کمیت تامین کننده بیش از پنج درصد پسته کشور است.
وی در باره بی کیفیتی سموم و آفت باغ های پسته و اعتراض باغداران دامغانی، گفت: در نظام صنفی کشور با برگزاری نشست های مشترک با رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، کارگروهی در جهت بهبود این مشکل تشکیل شده است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور تصریح کرد: براساس برقراری این تفاهم نامه، ساماندهی و سازماندهی فروشگاه های بخش کشاورزی در دستور کار قرار دارد که فروشگاه های سموم، نهاده‌های کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی تا حد توان با نظارت بر این مشکلات، مسائل و مشکلات را پیگیری خواهند کرد.
وی تصریح کرد: با تامین نهاده‌های باکیفیت و نظارت بر اعمال آنها، مشکلات سموم بی کیفیت حل خواهد شد.
شفیع ملک زاده از برگزاری برنامه های آموزشی برای کشاورزان و بهره‌برداران خبر داد و گفت: با برگزاری این کلاس های آموزشی امیدواریم که بیشتر جامعه کشاورزان و بهره برداران در این کلاس ها حضور یابند و نکات لازم را در باغ های خود به کارگیرند.
وی اضافه کرد: آشنایی با زمان مناسب سم‌پاشی یا انجام فعالیت های مختلف به منظور بهبود شرایط کشاورزی، از نکاتی است که کشاورزان و بهره برداران باید در این کلاس ها از آن بهره بگیرند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: برگزاری این دوره های آموزشی در شهرستان های مختلف با کمک جهاد کشاورزی و دستگاه های دولتی در ارتباط با بخش کشاورزی انجام خواهد شد و استادان این کلاس های آموزشی از مربیان مراکز آموزش کشاورزی و سازمان فنی حرفه ای تامین می شوند.
ملک زاده درباره کیفیت پسته دامغان تصریح کرد: نوع و نژاد خاص پسته با کیفیت که در دامغان وجود دارد در هیچ شهرستان دیگری مشاهده نشده است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور تصریح کرد: همه مسوولان و نهادهای مرتبط با بخش کشاورزی و این جشنواره باید کمک کنند تا این محصول راهبردی توسعه پیدا کند و در بحث حمایت از بهره بردار، بخش بازرگانی، عرضه و فروش این محصول تمرکز کنند.
بیش از ٨0 درصد پسته تولیدی استان سمنان در شهرستان دامغان قرار دارد که پیش بینی می شود در سال جاری از باغ های شهرستان دامغان 40 هزار تن برداشت شود.
چهارمین جشنواره ملی پسته دامغان 22 و 23 شهریور 96 در دامغان در حال برگزاری است.
9856/6103 خبرنگار: میثم اسماعیلی** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.