منصور کشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کارشناسان آب کشور باید کار فنی و اجرایی برای انتقال آب را انجام دهند و رویکرد دیگری در اجرای این طرح ملی مهم قابل قبول نیست، یک سوم تامین آب آشامیدنی کشورهای بزرگ از آب دریاهاست و در کنار آن، فناوری آب شیرین‌کن‌ها نیز باید بومی‌سازی شود.
وی تاکید کرد: حیات و تمدن ایران با نگاه غیرکارشناسانه به مساله انتقال آب به فلات مرکزی کشور نباید از بین برود.
وی با اشاره به این که در 10 سال گذشته خشکسالی کشور را دچار محدودیت منابع آبی کرده است، خاطرنشان کرد: اگر هر کشوری بیش از 40 درصد منابع تجدیدپذیر آب خود را استفاده کند، دچار تنش آبی است و این درحالی است که بیش از 80 درصد منابع آبی تجدیدپذیر کشور در حال مصرف است.
کشاورزیان، به فرسودگی لوله های فلزی آب با عمر بالای 40 سال که 15 تا 17 درصد از خطوط انتقال آب مناطق روستایی استان سمنان را شامل می شود اشاره کرد و افزود: 43 تا 47 درصد خطوط انتقال آب موجود در مناطق روستایی از سوی جهادسازندگی بعد از انقلاب نصب شد که اکنون با فرسودگی آن به دلیل پایین بودن کیفیت شبکه، منجر به هدر رفت آب می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، نبود مکان مناسب برای دفن فاضلاب روستایی در استان را معضلی دانست که با ایجاد مشکلات بهداشتی منجر به مهاجرت روستاییان می شود، یادآور شد: سه روستای فولادمحله، حسین آباد کالپوش و طرود برای تعیین منطقه دفن فاضلاب روستایی در دستور کار قرار دارد و تامین اعتبار اجرای این طرح از محل بانک توسعه اسلامی به مدت 2 سال آغاز شده است.
وی اضافه کرد: روستای طرود به صورت نمونه در کشور به عنوان تنها روستایی است که بعد از اجرای طرح تصفیه خانه روستایی، از پساب آن در بخش دامداری، صنعت و کشاورزی برای مدیریت خشکسالی استفاده می شود.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان سمنان اضافه کرد: پایین بودن قیمت آب باعث افزایش مصرف و بی‌توجهی روستائیان به موضوع مصرف و تصفیه آب شده است.
75 درصد تامین آب آشامدینی استان سمنان از چاه و 25 درصد از سایر منابع تامین می شود و انتقال آب دریای خزر برای حفظ شرایط موجود و توسعه استان ضروری است، در سال 92 بیش از 52 هزار مشترک آب روستایی در استان سمنان که که به 59 هزار افزایش یافت، 284 روستاهای استان سمنان با استفاده از 133 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی‌منش ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.