فریبرز غیبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به ظرفیت سمنان در تولید و پرورش گیاه باریجه، گفت: این استان می‌تواند مرکز تولید باریجه کشور شود، استان های خراسان رضوی و شمالی، مرکزی و استان‌های زاگرسی کشور پرورش‌دهنده گیاه باریجه هستند ولی کیفیت باریجه تولیدی در استان سمنان ویژه است.
وی با اشاره به کشت باریجه در پنج هزار هکتار از اراضی استان سمنان، ادامه داد: باریجه تولیدی استان سمنان کیفیت صادراتی دارد و به کشورهای خلیج فارس و کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه صادر می شود.
وی دیگر گیاهان تولیدشده با کیفیت قابل توجه در استان سمنان را کتیرا، درمنه و وشا دانست و افزود: استان سمنان به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی متنوع، این قابلیت را دارد که به تولیدکننده کلکسیون گیاهان دارویی تبدیل شود زیرا از نقاط بیابانی تا جنگل ابر، انواع گیاهان دارویی دارای خواص و ویژگی های درمانی در این استان قابل پرورش است.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل‌های کشور به چشم انداز سند ملی گیاهان دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این سند تا سال 1404 در قالب برنامه ششم توسعه، کشت گیاهان دارویی توسط بهره‌برداران یعنی مردم باید 155 تا 170 هزار هکتار و در مزارع کشور 500 هزار هکتار افزایش یابد و سطح احیا و رویشگاه های طبیعی گیاهان دارویی نیز 550 هزار هکتار افزایش یابد.
غیبی با بیان اینکه 9.6 میلیون هکتار از عرصه های مراتع کشور در این چشم انداز با مشارکت مردم به صورت چندمنظوره باید به احیا و رویشگاه گیاهان دارویی تبدیل شود، ادامه داد: تحقق این هدفگذاری‌ها به آموزش تخصصی جوامع محلی بستگی دارد.
وی به برنامه سازمان جنگل ها در حوزه گیاهان دارویی با احیای رویشگاه ها، کار در مراکز تحقیقاتی بر روی گونه های مختلف، کشت و اهلی‌کردن گونه های دارویی اشاره و اضافه کرد: دنیا در حال حاضر به دلیل ویژگی سلامت کامل و نبود هیچ گونه عوارض جانبی به گیاهان دارویی برای بهره‌گیری در حوزه های علمی مختلف روی آورده است و ایران قابلیت تامین نیاز در این زمینه را دارد.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل‌های کشور گفت: زنجیره اقتصادی تولیدی گیاهان دارویی در کشور باید کامل شود که نیازمند هم افزایی همه جانبه اعضای ستاد گیاهان دارویی کشور است.
بیش از 130 گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده است.
از هشت هزار و 425 گونه گیاهی شناسایی شده در کشور 2 هزار و 300 گونه دارای خاصیت دارویی شناخته شده و بر اساس شاخص های اعلام شده، کشت گیاهان دارویی در هز یک تا 2 هکتار از مزارع یک شغل ایجاد می کند.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.