در این مطلب آمده است: روستاها که در تمام جوامع بشری از گذشته تاکنون تنها منبع تولید و تامین مایحتاج عمومی برای انسان بوده و هست و حیات آدمیزاد به آن وابسته است چرا در کشور ما اینچنین رها شده و یا تعدد دستگاه های مدعی رسیدگی به آن نیز به آن نیز به نوعی موجب رهاشدگی روستاها شده است.
تصور کنید روستاها از نقشه جغرافیایی کشور حذف شوند دیگر چه چیزی برای ادامه حیات خود خواهیم داست، حذف روستاها به معنای وابستگی صددرصدی برای تامین منابع غذایی جمعیت کشور به خارج و از بین رفتن استقلال و در نهایت نابودی کشور است.
در مقطعی تجربه جهاد سازندگی را در عرصه روستاها داشتیم و می شود گفت تا حدود زیادی برای یکپارچگی امور با موفقیت های بسیاری همراه بود اما این به تنهایی کافی نبود و به جای ایجاد یک ساختار قوی و کارآمد برای رفع مشکلات و بسترسازی برای افزایش تولید و بهبود اقتصاد در روستاها با ادغام جهادسازندگی در وزارت کشاورزی، روند اداری که خاص ادارات حاکم بر کشور ماست، روند رسیدگی و توجه به نیازهای مختلف روستاها و روستاییان را با کم کاری یا کندکاری و یا نگاه بخشی به امور، مواجه کرده است.
در این میان هماهنگی نداشتن دیگر دستگاه ها در ارایه خدمات نیز موجب کاهش کارآمدی در روستاها شده و در نهایت کاهش تولید و مهاجرت را رقم زده است.
اثرات فعالیت های معجزه آسای جهاد سازندگی و توجه جدی به روستاها در دوران پس از انقلاب هنوز باقی است اما چرا با وجود چنین تلاش هایی مشکلات روستاها همچنان باقی است.
به نطر می آید ادغام جهادسازندگی با وزرات کشاورزی و غوطه خوردن در روند اداری اشتباه بزرگی بود و شاید آن هایی که رای به ادغام آن دادند فکر می کردند ماموریت جهاد به اتمام رسیده است و دیگر نیازی به چنین نهادی نیست.
اما باید گفت جهادسازندگی نه تنها باید باقی می ماند بلکه بنا بر شرایط امروز کشور با توجه به افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به تولید محصولات کشاورزی و دامی می بایست با برنامه ریزی بلند مدت ساختار قوی تر و کارآمدتر برای توسعه و رونق روستاها پایه ریزی می شد.
امید است تا دیرنشده تجربیات و ضعف‌های کسب شده منجر به کارگیری راهکارهای علمی و عملی قوی تر برای حفظ روستاها و روستاییان، رونق کسب و کار آن ها، علاقه به ماندن به جای مهاجرت و در یک کلام توسعه روستاها و رشد و پویایی اقتصاد کشورمان در عرصه کشاورزی و دامداری شود.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.