غلامرضا کاتب روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: وضعیت کمبود آب در نقاط مختلف کشور فرابحرانی است و اکنون در استان سمنان کسری مخزن 143 میلیون مترمکعبی برای تامین آب وجود دارد که باید با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از ادامه این روند جلوگیری شود.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان پرمصرف‌ترین بخش در کشور، خاطرنشان کرد: با وجود ارایه تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض 50 و 70 میلیون ریالی، بسیاری از کشاورزان در نقاط مختلف کشور حاضر به اجرای نصب سامانه های نوین آبیاری نیستند و کشت محصولات به صورت غرقابی همچنان از عوامل مصرف بالای آب در بخش کشاورزی است.
کاتب، آموزش و فرهنگ سازی را 2 رکن اساسی در صرفه جویی مصرف آب برشمرد و گفت: باید در مراکز آموزشی، مساجد و در تریبون های نماز جمعه مردم را نسبت به پدیده خشکسالی هوشیار کرد.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون بیش از 30 درصد واحدهای صنعتی و 16 روستای شهرستان گرمسار با بحران کم‌آبی مواجه است که باید با اتخاذ برنامه های راهبردی از تعطیلی این واحد و مهاجرت جمعیت جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: بیش از 25 درصد شبکه انتقال و توزیع آب در استان سمنان بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری این استان، فرسوده است که باید برای رفع این چالش اقدام شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ارزش واقعی آب در بخش خانگی و کشاورزی به ازای یک لیتر بیش از آن مبلغی است که شهروندان می‌پردازند و آحاد جامعه نسبت به پدیده روزافزون خشکسالی و بیابانزایی مسوول هستند.
میانگین بارندگی در استان سمنان حدود 120 میلی متر در سال و نصف میانگین کشوری و تبخیر آب در این استان 2 برابر میانگین کشور است.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب تولیدی از منابع زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.