ابوالفضل حسن بیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : شهرستان دامغان 20 درصد پسته تولیدی کشور را تامین می کند که ضروری است برای راه اندازی واحدهای فرآوری بسته بندی این محصول کشاورزی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
وی تصریح کرد : یکی از چالش های اساسی در تولید محصولات کشاورزی، نبود واحدهای تولیدی و صنعتی بسته بندی است که این امر باعث کاهش رونق کسب و کار کشاورزان شده است.
وی خاطرنشان کرد : باید برای افزایش زیرکشت محصول صادراتی پسته با هدف تصاحب بازارهای جهانی حمایت های همه جانبه ای از سوی دولت صورت گیرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد : سالانه بیش از 10 هزار تن پسته از این شهرستان به نقاط مختلف کشور ارسال می شود که با اجرای برنامه های انگیزشی این مقدار را می توان به میزان قابل توجهی افزایش داد.
وی با بیان این که سال گذشته 10 میلیون دلار پسته از دامغان به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر شد، گفت :می توان با راه اندازی واحدهای بسته بندی و تولید پسته، صادرات این محصول کشاورزی ارزشمند را به بیش از 50 میلیون دلار در سال افزایش داد.
حسن بیگی تصریح کرد : ارایه تسهیلات رونق تولید برای افزایش و کیفیت بخشی محصولات کشاورزی از جمله راه کارهای ارزشمند برای افزایش اشتغال در استان است.
وی اضافه کرد : انجمن حمایت از پسته کاران برای پیگیری رشد و توسعه منطقه در تمامی ابعاد و زمینه ها باید به دنبال طرح و کارهای پژوهشی برای این محصول صادراتی باشد.
حسن بیگی بهره گیری از نظرات نخبگان و صاحب نظران را در راستای رشد و توسعه دامغان ضروری دانست و افزود : انجمن توسعه مردمی دامغان که از ظرفیت این نخبگان بهره می برد باید بتوانند با ارایه طرح و برنامه در رشد و توسعه این شهرستان سهم قابل توجهی داشته باشد.
سالانه بیش از 25 هزار تن پسته از 30 هزار هکتار اراضی شهرستان دامغان برداشت می شود.
43 هزار بهره بردار حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان سالانه یک میلیون و 660 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.