محمد رضا خباز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر الگوی آبیاری برای کشاورزی که بیش از نیم قرن با روش های سنتی زمین خود را آبیاری کرده نیازمند برنامه ریزی و آموزش است و باید در یک برنامه و به صورت کامل کارشناسی و علمی انجام و به گفتمان و فرهنگ تبدیل شود.
وی اظهارداشت : با توجه به این که کشور ما دارای کمبود منابع آبی و خشکسالی است و میزان بارندگی سالانه نیز کاهش یافته، استفاده بهینه از منابع موجود و تغییر الگوی آبیاری بخش کشاورزی امری ضروری است.
وی بر انسداد چاه های غیرمجاز و مهار آب های هرز در استان برای رفع بخشی از مشکل کم آبی تاکید و اضافه کرد : خوشبختانه تعداد چاه آب کشاورزی غیرمجاز به حداقل رسیده و استان در این بخش نسبت به سایر استان ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
استاندار سمنان نصب کنتور های هوشمند و فهام را یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی استان برشمرد و گفت: استان سمنان در این بخش اقدامات خوبی انجام داده و بنا بر گزارش رسیده عمده چاه های آب کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند و حجمی شده است.
خباز با بیان این که حدود 70 درصد کسری مخازن دشت های استان سمنان با تجهیز چاه های آب کشاورزی به کنتور هوشمند و فهام جبران می شود، گفت : از مجموع 2 هزار و 600 حلقه چاه کشاورزی در استان سمنان، 596 حلقه چاه با بیش از 20 درصد اضافه برداشت وجود دارد که باید به کنتور هوشمند تجهیز شود.
وی با اشاره به این که نصب کنتورهای هوشمند در تعادل بخشی و احیای منابع آب بسیار موثر است، افزود : در صورت تکمیل تجهیز همه چاه ها به کنتورهای هوشمند و شارژ و بهره برداری از آن ها امکان جلوگیری درصد قابل توجهی از کسری مخزن دشت ها در استان میسر می شود.
خباز با بیان این که همدلی و همزبانی ویژه ای برای رفع مشکل کم آبی و خشکسالی در استان وجود دارد، اظهار کرد: در بحث تأمین و استفاده بهینه از منابع آب در این استان نیازمند هم افزایی و همراهی مردم در همه بخش ها و دستگاه های اجرایی مرتبط هستیم ضمن این که می توانیم نسخه جدیدی برای حل بحران آب تهیه و ارایه شود.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و سایر دشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است.
7470/6026/
خبرنگار: علیرضا عربی **انتشار: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.