سروش هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: تمام اشیای موجود در موزه گرمابه پهنه سمنان برای مرمت و بهسازی موزه تخلیه شده و این موزه تاریخی نیمه دوم مرداد 96 دوباره به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود.
وی بیان داشت: مرمت آجرفرش بام شامل جمع آوری آجرهای فرسوده، رنگ‌ آمیزی داخل بنا، ساماندهی و بهسازی شبکه برقی، مرمت هورنوها یا نورگیرهای بالای بام، جمع آوری تاسیسات اسپیلت‌های فرسوده و قدیمی، اجرای کف خواب و اصلاح ناودان‌های بام و ساخت ویترین جدید از جمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت و بهسازی موزه سمنان است.
هاشمی با بیان اینکه پس از ساخت ویترین‌های جدید، با بهره گیری از اشیای تاریخی به نمایش گذاشته نشده، بر شمار اشیای موجود در موزه افزوده می‌شود، ادامه داد: بنای موزه پهنه در گذشته به عنوان گرمابه مورد استفاده قرار می‌گرفته و در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع است.
وی با بیان اینکه بیش از 6 قرن از ساخت این بنای تاریخی می‌گذرد، افزود: به استناد کتیبه سر در، بنا در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابرخان پادشاه دوره تیموری و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است .
مسوول موزه های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: پس از ثبت این بنا در سال 1355 در فهرست آثار ملی در سال 1365 تعمیرات اساسی و زیربنایی آن آغاز و پس از باز پیرایی، در سال 1373 به صلاح‌دید کارشناسان به موزه تغییرکاربری داده شد.
موزه گرمابه پهنه سمنان با مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در شمال غرب تکیه پهنه ساخته شده و دارای 2 درگاه ورودی زنانه و مردانه است، سقف گرمخانه این بنا را گنبد زیبایی پوشانده و نورگیرهای متعدد بر زیبایی آن افزوده است.
اسکلت چهار هزار ساله مادری به همراه جنین نوزادش، به جا مانده از حفاری های تپه حصار دامغان، از جاذبه های موزه گرمابه پهنه است، موزه گرمابه پهنه و موزه مهر و سکه از جاذبه های گردشگری شهر سمنان است.
استان سمنان 10 موزه زیر نظارت میراث فرهنگی دارد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.