سیدعلیرضا گلستانی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: درآمد گمرکی کشور در سال 92 حدود هفت میلیارد و 500 میلیون تومان بود که این آمار در سال 95 به حدود 18 میلیارد و 100 میلیون تومان رسید.
وی اضافه کرد: حجم واردات به کشور در سال 92 حدود 49.7 میلیارد دلار، در سال 93 حدود 53.6 میلیارد دلار در سال 94 حدود 41.5 میلیارد دلار و در سال 95 حدود 43.7 میلیارد دلار محاسبه شده است.
وی تاکید کرد: کاهش 50 درصدی حجم قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.6 میلیارد تومان در سال 95 و در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق ارز و کالا برای کمک به چرخه اقتصادی داخلی بود.
گلستانی زاده یادآورد شد: قاچاق کالا و ارز در سال 84 حدود 6 میلیارد دلار ارزیابی شده بود، این رقم در سال 87 به 19.2 میلیارد دلار رسید و در سال 89 میزان قاچاق کالا و ارز بین 21 تا 22 میلیارد دلار محاسبه شد و در سال 95 این میزان به 25 میلیارد دلار افزایش یافت.
** دولت یازدهم و افزایش کشفیات نسبت به کل قاچاق از یک به 30 درصد
معاون برنامه ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: در دولت یازدهم حجم کشفیات قاچاق نسبت به کل قاچاق از یک درصد در سال 92 به حدود 30 درصد در سال 95 افزایش یافت.
وی بیان داشت: با توجه به آمار کشفیات در کوتاه مدت در سه ماه اول 96 در برخی از کشفیات کالاها رشد قابل توجهی به وجود آمده است و با توجه به راه اندازی سامانه های متعدد و با نظارت بیشتری که انجام می گیرد امید است تا حجم ورودی قاچاق کاهش یابد.
وی گفت: پوشاک و کالاهای نساجی مانند کیف، کفش، لباس و پتو بیشترین حجم قاچاق کالا را تشکیل می دادند و در یک سال گذشته با اقدامات انجام شده حدود یک میلیارد دلار قاچاق این کالاها کاهش یافت که با کاهش قاچاق این کالاها صنایع داخلی نیز دوباره راه اندازی شدند.
گلستانی زاده ادامه داد: به گفته اتحادیه پوشاک کشور تقاضا برای استفاده از پوشاک داخلی در سال گذشته 40 درصد افزایش یافت و این امر نشان دهنده این است که گرایش مردم برای مصرف کالای داخلی بیشتر شده است و همچنین در حوزه مبارزه، بسیاری از برندها دیگر وارد کشور نمی شوند ومبارزه جدی با آن صورت می گیرد.
وی، درباره قاچاق و واردات برخی میوه ها به کشور، گفت: برخی از کالاها واردات رسمی دارند و 4 نوع میوه گرمسیری که در داخل تولید نمی شود و یا تولید به اندازه مصرف نیست، مجوز واردات دارد و در غیر این صورت، برخی از میوه ها بدون مجوز رسمی و به صورت قاچاق وارد می شود.
وی یادآور شد: مذاکراتی با تاجران پاکستانی انجام شده است تا در زمان نیاز مبادله کالا به کالا صورت گیرد به طور مثال در صورت مازاد بودن سیب تولیدی ایران، سیب با نارنگی پاکستانی مبادله شود.
معاون برنامه ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان این که در اقلام بهداشتی و غذایی قاچاق، تاییدیه‌ای از سوی وزرات بهداشت برای مصرف وجود ندارد، افزود: برای مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی قاچاق دستور نابودسازی داده می شود و این کالاها در کشور نابود می شوند.
سیدعلیرضا گلستانی زاده امروز به منظور حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان به سمنان سفر کرد.
انهدام کالاهای کشف شده قاچاق در سال 95 به ارزش 67.3 میلیارد تومان نسبت به سال 94 به ارزش 15 میلیارد تومان در کشور 359 درصد افزایش یافته است.
در سه ماه اول سال96، کشف کالای قاچاق استان سمنان با رشد 13 درصدی به سه میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.