به گزارش ایرنا، سردار اسدالله هادی نژاد روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: با ایجاد مانع و مسدود کردن مرزها و ایجاد کانال در مرزهای ایران و افغانستان، ورود مواد مخدر به ایران بسیار کاهش یافت. وی بیان داشت: در سال 2001 قبل از ورود آمریکا به افغانستان، این کشور 200 تن مواد مخدر تولید داشت و در سال 2014 تولید این موادمخدر در افغانستان به 6 هزار 400 تن افزایش یافت در صورتی که آمریکا برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وارد افغانستان شده بود.
وی تصریح کرد: زمان خروج آمریکا از افغانستان، میزان کشت مواد مخدر در افغانستان 32 برابر افزایش یافت و در سال 2016 میزان کشت در این کشور چهار هزار و 600 تن شد و امسال هفت هزار تن مواد مخدر در افغانستان کشت شد، بارندگی امسال نیز از سال‌های گذشته بهتر بوده که منجر به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان شده است.
هادی نژاد گفت: با امکاناتی که در مرزهای ایران مستقر شده است امکان ورد کاروان حامل موادمخدر در مرز ایران و افغانستان وجود ندارد و بیشتر ورودها به پاکستان منتقل شده است.
وی یادآور شد: سال گذشته 708 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد که 71 تن آن توسط سگ های موادیاب کشف شده بود.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به نقش اعتیاد به موادمخدر در بزهکاری و آسیب های اجتماعی، گفت: سال گذشته 45 هزار معتاد متهاجر در کشور جمع آوری شد و 50 تا 54 درصد از زندانیان کشور نیز مرتبط با جرائم مواد مخدر محبوس هستند.
وی با بیان این که 80 درصد از کسانی که از سوء مصرف موادمخدر در کشور بهبود می‌یابند دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند، بر لزوم پیشگیری از این موضوع تاکید کرد.
وی ادامه داد: چهارهزار نفر در سال به علت سو استفاده از مواد مخدر در ایران فوت می کنند و آمار جهانی مرگ ناشی از مصرف انواع مخدرها 200 هزار نفر در سال است.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: براساس برنامه ششم توسعه کشور باید 25 درصد اعتیاد در جامعه کاهش یابد که بخش اصلی کار برعهده دستگاه قضایی و دستگاه های مقابله ای و مبارزه ای است.
2 میلیون و 800 هزار معتاد در ایران و 245 میلیون معتاد در جهان وجود دارد.
80 درصد از کشفیات مواد مخدر مربوط پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد و فارس است، سال گذشته 708 تن مواد مخدر در کشور کشف شد.
امروز به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر، با حضور معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، محمدرضا خباز استاندار و جمعی از شهروندان و مسوولان سمنان، 20 تن موادمخدر در قالب همایش پیاده روی خانوادگی در بوستان کوهستان سمنان نابود و به آتش کشیده شد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.