محمود پازوکی طرودی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مهر و سکه های این موزه مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و برای 6 هزار سال گذشته است.
وی با اشاره به اینکه در این موزه سکه‌ و مهرهایی از ابتدای تشکیل دوره اشکانی تا پایان دوران پهلوی شامل ابزارهای مبادلاتی، سکه، حلقه های مفتول و مهرهای قدیمی برای مبادلات نگهداری می‌شود، یاد آور شد: در پی پژوهش های انجام شده درباره اشیای قدیمی از سوی محققان تا کنون 14 عنوان کتاب درباره 2 هزار سکه و مهرهای قدیمی موزه کومش سمنان به چاپ رسیده و دانشجویان زیادی پایان نامه های خود را در این حوزه به سرانجام رسانده اند.
پازوکی طرودی اضافه کرد: موزه کومش سمنان از 28 اردیبهشت 96 همزمان با هفته میراث فرهنگی با همت سازمان میراث و فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی آغاز به کار کرد.
وی هدف اصلی موزه کومش سمنان را معرفی تاریخی حکومت های محلی قبل از اسلام با طول عمر و سیطره کمتر برشمرد و گفت: وجود سکه هایی از دوره های خاندان خوریان، ملوک کوت، سربدارن خودمختار، غوریان، علویان و طبرستان در این موزه جمع آوری شده تا با معرفی سکه ها و مهرهای آن دوران، تاریخچه بهتری از دل تاریخ برای مخاطبان عرضه شود.
مسوول موزه مهر و سکه کومش سمنان اضافه کرد: موزه مهر و سکه کومش سمنان در سال 94، موزه برتر کشور شناخته شد.
موزه مهر و سکه در خیابان امام خمینی(ره) شهر سمنان در تیمچه تکیه واقع است و مجموعه های اختصاص یافته در سه بخش سکه و یک بخش مهر تقسیم شده است، در این موزه بیش از 180 مهر قدیمی و بیش از یک هزار و 800 سکه قدیمی وجود دارد.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.