به گزارش ایرنا، سیدحسن حسینی شاهرودی روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود در دفتر کارش در شاهرود افزود : نمی توان نقش کم نظیر کتاب و کتابخوانی در توسعه همه جانبه را نادیده گرفت.
وی با اشاره به این که کتاب و کتابخوانی با وجود رشد سریع شبکه های اجتماعی و ابزار نوین هوشمند درجامعه هنوز جایگاه خود را دارد، اظهارداشت : رشد کتاب و کتابخوانی در جامعه شتابان نبوده است.
حسینی با تاکید بر لزوم مشارکت خیران در ساخت کتابخانه های عمومی، یادآور شد : کتابخانه عمومی خیابان شهید صدوقی شاهرود که به دلیل فرسودگی درسال های گذشته تخریب شده و به خاطره ها پیوسته است باید دوباره احیا شود.
وی پیگیری مسوولان برای ساخت کتابخانه مرکزی شاهرود را خواستار شد و گفت : اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سازنده کتابخانه های عمومی و اداره های کتابخانه های عمومی به عنوان بهره بردار تلقی شوند، طرح های عمرانی این حوزه از سرعت خوبی برخوردار نحواهند شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در این نشست گفت : با جدا و مستقل شدن نهاد کتابخانه های عمومی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1385 درامرساخت کتابخانه های عمومی خللی وارد شده است.
نورعلی غلامحسین نیا سماکوش افزود: در زمان حاضر اداره های کل کتابخانه های عمومی به عنوان بهره بردار باید منتظر ساخت کتابخانه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بماند.
وی با انتقاد از نگاه اقتصادی برخی نهادها به کتابخانه های عمومی گفت: سهم نیم درصد شهرداریهای استان سمنان در سال گذشته که باید به حساب انجمن کتابخانه های عمومی واریز می شد بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان بود.
وی با اشاره به این که برطبق قانون در صورت عدم واریز نیم درصد در آمد شهرداری ها ، این مبلغ به صورت یکجا از مرکز در پایان هر سال برداشت خواهد شد ، ادامه داد : برخی شهرداری های استان بخشی از این مهم را با پرداخت های خود محقق کرده اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان تاکید کرد: درصورت واریز نیم درصد درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه های عمومی ،این مبلغ در همان شهر برای توسعه فعالیت های کتاب و کتاخوانی هزینه خواهد شد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی شاهرود در این نشست از فعالیت های این اداره در روستاهای دور افتاده و محروم گزارشی ارائه کرد.
سید ابراهیم موسوی گفت : در چهار سال گذشته 2 کتابخانه خیرساز روستایی در شهرستان شاهرود به بهره برداری رسیده است.
اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود با طرح دیدگاه های خود در این نشست درخصوص فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی و توسعه آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در شهرستان شاهرود 16 باب کتابخانه عمومی نهادی، یک باب کتابخانه عمومی مستقل و پنج باب کتابخانه عمومی مشارکتی وجود دارد که حدود330 هزار جلد کتاب دارند.
شهرستان شاهرود با 53هزار کیلومتر مربع مساحت و 230 هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.
7358/6026/
*خبرنگار: سروش مولانا ** انتشار: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.