محمدرضا خاموشی روز پنجشنبه در گفت و گو افزود : طبق مطالعات انجام شده از سال ٧٣ تا مهر ٩٣، حجم کسری مخزن تجمعی دشت سمنان سالانه 283.62 میلیون مترمکعب و متوسط کسری مخزن این دشت سالانه 13.51 میلیون متر مکعب محاسبه شده است.
وی اظهارداشت : در ٥٩٦ حلقه چاه از مجموع 2 هزار و 600 حلقه چاه کشاورزی در استان سمنان بیش از ٢٠ درصد اضافه برداشت وجود دارد که در صورت شارژ این چاه ها حدود ٧٠درصد از کسری مخزن دشت های این استان جبران می شود.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که با شارژ کنتورهای هوشمند در دشت سمنان کشاورزان مبادرت به برنامه ریزی مصرف آب و مدیریت کشت کرده اند، سازمان کشاورزی استان باید برای جایگزینی محصولات فعلی با محصولاتی با نیاز آبی پایین تر و مدیریت مزرعه آموزش های لازم را در سطح گسترده به بهره برداران اراضی کشاورزی ارایه کند.
خاموشی اضافه کرد : با توجه به این که 90 درصد از کسری مخزن های دشت های استان سمنان در اثر برداشت غیرمجاز از چاه های کشاورزی مجاز صورت می گیرد در صورت تکمیل تجهیز همه چاه ها به کنتورهای هوشمند و شارژ بهره برداری از آن ها امکان جلوگیری بیش از 90درصد از کسری مخازن دشت های استان میسر می شود.
* جلوگیری از هشت میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب در استان با نصب هزار و 352 کنتور هوشمند
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: با نصب و شارژ هزار و 352 کنتور هوشمند در مرحله اول در مجموع هشت میلیون مترمکعب از اضافه برداشت چاه های دارای کنتور جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد : در شهرستان های گرمسار و آرادان 275 کنتور هوشمند آب و برق، در شهرستان های سمنان و سرخه 151، در مهدیشهر31، در دامغان 343، در شاهرود 428، درمیامی 124 و در مجموع هزار و 352 کنتور هوشمند آب و برق در استان سمنان در بخش کشاورزی نصب و بهره برداری شده است.
خاموشی ادامه داد : در شهرستان سمنان 160 حلقه چاه مجاز فعال است که 105 حلقه چاه تاکنون به کنتور هوشمند مجهز شده اند و با این کار 3.5 میلیون متر مکعب از اضافه برداشت چاه های دارای کنتور جلوگیری شده است.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
7341/6026 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.