در این مطلب آمده است: امروزه مدیریت صحیح بر منابع از ارکان اساسی پیشرفت اقتصادی و عمرانی هر جامعه به شمار می‌رود. این موضوع با توجه به شرایط خاص جهانی و به خصوص کشور ما ایران بسیار اهمیت دارد. آنچه در این علم مدیریت بیش از منابع مالی مورد توجه قرار دارد، مدیریت توزیع و مصرف منابع مالی است. در غیر این صورت چه بسا منابع بسیاری که در جای خود مصرف نشده و یا به هدر رفته و اولویت اصلی فراموش شده است و یا اینکه گرسنگان گرسنه‌تر و ثروتمندان فربه‌تر شده‌اند و در نهایت در جهت توسعه و رشد منطقه نه تنها گامی برداشته نمی شود، بلکه شاهد عقب‌گرد جامعه نیز خواهیم بود.
سال‌هاست که موضوع تخصیص اعتبارات چه اعتبارات ملی و چه اعتبارات استانی برای استانی چون سمنان همیشه مورد انتقاد و اعتراض مسئولین استانی اعم از ائمه جماعات و نمایندگان مجلس در استان و نیز بسیاری از تشکل‌های مردم نهاد و برخی از فعالان و دلسوزان هر شهر بوده است و حداقل رسانه‌های استان شاهد گلایه‌ها و یا اخطار مدیران و مسوولین به نحوه‌ی اختصاص اعتبارات عمرانی و استانی در این زمینه بوده اند. واقعیت امر این که مشکل خیلی از استان‌های وسیع اما کم جمعیتی مثل استان سمنان این است که از آنجا که تخصیص اعتبارات بر پایه‌ی شاخص جمعیتی محاسبه و توزیع می‌گردد، این امر مشکلات بسیاری را برای مدیران استانی به وجود آورده است و از طرفی پراکندگی جمعیت در استانی چون سمنان به همراه وجود طرح‌های نیمه تمام،کمبود منابع مالی در کشور،کاهش رونق تولید و کسب و کار در جامعه و در نهایت کم کاری برخی مدیران برای جذب کامل اعتبارات بر افزایش این دغدغه و نگرانی در استان سمنان افزوده است.
با این مقدمه باید گفت که این روزها اعلام و توزیع بودجه‌ی سرانه‌ عمرانی از سوی مسئولان استانی، موجب نگرانی و اعتراض مردم مرکز استان را فراهم کرده است. سالهاست که گلایه‌های فراوانی بین اهالی شهرستان‌های استان درباره‌ی تبعیض و توزیع ناعادلانه بودجه از سوی مرکز استان وجود داشته که تقسیم بندی و توزیع سرانه‌ی بودجه‌ی امسال، تقریبا برعکس شده و این موضوع اکنون به اندازه‌ای جدی شده که حتی آمار جمعیتی شهرستان‌ها با مرکز استان را هم مورد سوال قرار داده است و تنها به تعداد و تعدد روستاها اکتفا گردیده است. اینکه توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و به خصوص بخش‌های تولید و کشاورزی می‌تواند سرفصل و نوید مطلوبی برای توزیع اعتبارات باشد، شکی نیست، اما در زمینه‌ی توزیع عادلانه و متوازن اعتبارات نباید شان و منزلت مرکز استان کاهش یابد و شاخص جمعیتی که ملاک قانونی است، فراموش شود که این موضوع فرهنگی غلط است و با مبانی توسعه متوازن و عادلانه در کشور مغایرت دارد.
در توزیع اعتبارات، حق همه‌ی مردم استان از ایوانکی تا میامی مهم بوده و باید محفوظ شود. هیچ کس از آباد شدن و رشد شهر دیگری نباید ناراحت شود اما اگر اعتبارات استانی از شهری کاسته و به شهر دیگر و آن هم از مرکز استان حذف و به دیگر نقاط استان منتقل گردد، موجبات تضییع حقوق شهروندان مرکز استان فراهم می‌گردد و در نهایت توسعه‌ی نامتوازن و ناعادلانه رقم می‌خورد.
از سوی دیگر انتظار مردم استان از مسئولان استانی و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی این است که در زمینه جذب اعتبارات ملی از هر زمینه و موضوعی، تلاش بیشتری برای افزایش بودجه‌ سالیانه استان کنند. هر چند که معتقدیم در شرایط فعلی جامعه، تنها دریچه‌ی خوشبختی در استانی چون سمنان با وجود ظرفیت های فراوان و ظرفیت‌های گوناگون در زمینه‌ی توسعه صنعت و معدن و گردشگری افزایش عددی بودجه نیست و در یک کلام پول برای استان خوشبختی نمی‌آورد! و مدیریت صحیح استان می‌طلبد که نگاه‌ها به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای توسعه و رشد استان باشد، اما در این بزنگاه‌های خاص و نیاز استان به وحدت انتظار این است که شاهد همگرایی و حرکت منسجم استانی در میدان‌های کشوری باشیم تا نام استان سمنان در تارک تمام‌نمای این سرزمین مثل همیشه بدرخشد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.