محمد علی سفیدیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به یکنواخت و بیابانی بودن بیشتر نواحی استان، برای صدور سند تک برگی برای هر هکتار، چهار هزار تومان نیاز است.
وی با اشاره به این که در سال 94 و 95 بیش از سه میلیون 100 هزار هکتار سند تک برگی صادر شده است، خاطرنشان کرد: مقدار مساحت اراضی مدنظر برای صدور سند تک برگی بیشتر از اعتبارات اختصاص داده شده بود و بزرگترین چالش این حوزه کمبود منابع است.
سفیدیان با بیان این که در سال 95 نزدیک به 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای صدور سند تک برگی اراضی استان سمنان درنظر گرفته بود، یاد آور شد: با توجه به این که تنها 15 درصد از این اعتبار اختصاص پیدا کرد، یک‌ میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی استان در سال 95 سند تک برگی دریافت کرد.
وی تصریح کرد: اصلاح نقشه ها، ایجاد بانک اطلاعات زمین، حفاظت مشارکتی از جمله موارد مهمی است که در طرح حامی سال 96 در دستور کار قرار دارد که پیش بینی می شود در سال جاری برای یک میلیون هکتار از اراضی استان سند تک برگی صادر شود.
وی، از ویژگی های سند تک برگی را تعیین مرزهای ملی، جلوگیری از تصرفات قانونی، کاهش پرونده های قضایی، جلوگیری از سوء استفاده ها و تثبیت سند مالکیت برشمرد و گفت: جدا کردن اراضی ملی و مستثنیات از 2 طریق روش های طبیعی و صنعتی انجام می شود‌.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به حصارکشی بین اراضی ملی و مستثنیات، بیان داشت: هزینه اجرای هر کیلومتر حصار جداکننده در این طرح بین اراضی ملی و مستثنیات 10 میلیون تومان است، اما کاشت ردیفی درختان به صورت مشارکتی توسط مردم به این منظور منجر به کاهش هزینه ها می‌شود و تاکنون فقط پنج کیلومتر به این صورت طبیعی در استان مرز طبیعی انجام شده است.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.