به گزارش ایرنا، بهبود مدیریت شهری بسته به توان و کارآمدی شوراهای شهر است، شوراهای اسلامی به لحاظ حقوقی و شرح وظایفشان ارکان مهم تصمیم گیری هستند و باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده برنامه ریزی کنند.
مدیریت شهری زمانی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در چهارچوب سیاست های شهری صحیح و برنامه ریزی شده حرکت کند؛ یکی از ویژگی های سیاست شهری ارزشمند، مشارکتی بودن آن است یعنی جایگاهی که گروه‌های مختلف شهروندان در تدوین، اجراء و ارزیابی آن نقش داشته باشند.
شوراها از جمله سازمانهایی هستند که برای تحقق مشارکت مردم در فرآیند تصمیم گیری، برنامه ریزی، نظارت و اجرای سیاست گذاری ها در سطوح محلی و منطقه ای و شهری و روستایی فعالیت می کنند و از این طریق زمینه حضور و مشارکت مردم در امور مربوط به خودشان را فراهم می کنند.
شماری از استادان دانشگاه و مسوولان نهادها در میزگردی با عنوان «چالشها و نیازهای شهر سمنان و راهکارها» ، بر مسایلی مانند توزیع سرانه مطلوب اجتماعی و فرهنگی و توزیع عادلانه، ایجاد امکانات و تجهیزات در ورودی و خروجی شهر برای جذب گردشگر، ایجاد مطالبه در بین شهروندان، نظارت لازم بر شهرداری برای پیشبرد برنامه ها و نگاه ویژه به برنامه های اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر ویژگی های بومی تاکید کردند.
آنان در این نشست کمبود آب، توجه نکردن به باغ‌های شهری و ترافیک را از جمله مشکلات شهر سمنان برشمردند و تاکید کردند: منتخبان مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سمنان، رفع این چالش ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.
محمدکاظم شربتدار دانشیار و عضوهئیت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان گفت: نگاه علمی به مدیریت شهری و نیاز به آموزش جدی اعضا شورا به وظایف اصلی و فرعی شهرداری و سازمان های دولتی یکی از اولویت های توسعه شهری در سمنان است.
وی اظهارداشت: توجه به زیرساخت های ضروری شهر و سرمایه گذاری دراز مدت جهت کاهش هزینه باید مدنظر مدیریت شهری سمنان قرار گیرد.
شهردار سابق سمنان گفت: مدیریت صحیح هزینه ها با افزایش بهره وری از ظرفیت ها و سرمایه های محدود موجود باید مدنظر مدیران در بحث رفاه اجتماعی در شهرسمنان قرار گیرد.
شربتدار اضافه کرد: در سه سطح باید مشکلات و مسایل شهر سمنان مدنظر اعضای منتخب شورای اسلامی باشد و در این مسیر، تدوین قانونی مدون، تصویب بودجه و نظارت بر نحوه کار شهرداری مهم ترین اختیارات شوراها برای تحقق اهداف است.
وی اضافه کرد: شوراها باید به وظایف خود آشنا باشند و نباید با بی تجربگی بسیاری از اقدامات زیرساختی که در دوره های گذشته در شهر احداث شده است را زیر سوال ببرند و باید رابط خوبی بین مردم و مسوولان باشند.
شربتداراضافه کرد: پیگیری محل هزینه ها و درآمدهای شهرداری و ارایه برنامه های اصولی و صحیح برنامه ریزی باید در اولویت کار نمایندگان مردم در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرسمنان باشد.
شهردار سابق سمنان اضافه کرد: ازمشکلات اساسی شهرسمنان مسایل حمل و نقل و بهره گیری از ماشین های سنگین مسافربری است که باید با برنامه ریزی های مدون و با اجرای طرح های مختلف، برای ایجاد ترافیک روان در سمنان اقدام شود.
عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان گفت: یکی از مشکلات اساسی در چند سال آینده شهر سمنان ترافیک درون شهری است که باید برنامه ریزی های مطلوب و اساسی برای کاهش این چالش شهری در نظر گرفته شود.
شربتدار افزود: با وجود آنکه بسیاری از امکانات ایمن سازی در اختیار شهرداری ها قرار ندارد، اما این سازمان غیردولتی وظایف قابل توجهی در بحث ارایه خدمات دارد و باید اعضای شورای شهر در چارچوب قانون، برای رفع مشکلات ایمن سازی به شهرداری ها مشورت ارایه دهند.
وی تصریح کرد: باید اقدامات چشمگیری در بحث حفظ و احیای محیط زیست در شهر سمنان صورت گیرد و تفکیک پسماند تر و خشک از راهکارهای مهم برای کاهش خسارت های زیست محیطی است.
شربتدار گفت: سمنان یک منطقه کویری قرار دارد و باید با رویکرد منسجم برای حفظ و احیا باغ‌های این شهر برنامه ریزی شود زیرا این فضاهای سبز ریه تنفسی این شهر به شمار می روند و نباید با رویکرد اشتباه خسارت جبران ناپذیری به مردم این دیار وارد شود.
شهردار سابق سمنان با اشاره به وجود مشاغل مزاحم در فضاهای شهری، خاطرنشان کرد: با ساخت شهرک می توان مشاغل مزاحم شهری را به این مناطق منتقل کرد و با این رویکرد مهم، بخش قابل توجهی از مشکل زیبایی شهر برطرف می شود.
عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان گفت:طرح جامع تفصیلی شهر به معنی واقعی در سمنان اجرا نشده است و باید با برنامه ریزی صحیح برای رفع مشکلات اجرا نشدن این طرح اقدام کرد.
حسین صدرناصری نماینده شرکت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در این میزگرد گفت: اولویت اول اجرای برنامه های زیرساختی تامین آب است و تا زمانی که فرآیند تامین این منبع ارزشمند محقق نشود، بسیاری از طرح های صنعتی،عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در سمنان عقیم می ماند.
وی خاطرنشان کرد: تامین آب نقش اساسی در افزایش توسعه پایدار دارد و باید با کلان نگری و ارتباط موثر با مسوولان استانی و کشوری برای رفع این چالش مهم در مرکز استان سمنان اقدام کرد.
صدرناصری اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا باید بر مساله نظارت برنحوه عملکرد و هزینه های شوراها متمرکز باشد و اطلاع دقیق ازاین برنامه ها می تواند در شفافیت اقتصادی این سازمان غیردولتی نقش موثری داشته باشد.
نماینده شرکت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای افزایش هزینه های پایدار که انتظار می رود در یک دوره کوتاه مدت این درآمدها را داشته باشد، برنامه ریزی کند و نباید براساس افزایش یا کاهش هزینه‌ها در یک دوره کوتاه مدت طرح های عمرانی، اقتصادی ، ورزشی و فرهنگی مصوب کند.
صدرناصری اظهارداشت: بسیاری از راهبردهای شهرداری برای جذب سرمایه گذار اشتباه است و با جذب نیروی انسانی متخصص می توان بخش قابل توجهی از مشکلات و چالش های شهری را برطرف کرد و باید از کلی گویی و شعارزدگی در اجرا پرهیز شود.
وی اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری به دلیل نداشتن قدرت قابل توجه نسبت سایر دستگاه های اجرایی، از مظلوم ترین نهادهاست و اعضای شورای شهر باید به عنوان نیروهایی قدرتمند و با دانش وارد صحنه شوند.
صدرناصری اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مالیات مردم در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد و آحاد جامعه در مقابل پرداخت های قابل توجه، بسیاری از امکانات رفاهی را از این سازمان غیردولتی طلب می کنند.
نماینده شرکت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور خاطرنشان کرد: باید نگاه به شورای های اسلامی شهر و روستا و شهرداری در ایران نیز همانند کشورهای توسعه یافته شود و با این رویکرد ارزشمند است که می توان بخش قابل توجهی از هزینه های جاری را از دوش دولت برداشت.
وی گفت: بسیاری از ساخت وسازهایی که در شهرسمنان انجام می شود به دلیل وزش باد مستقیم و ورود آلاینده های جوی به داخل از سمت مقابل ، در افزایش آلودگی محیط زیست تاثیر شایانی دارد و باید نظارت های دقیق و فشرده برای رفع این چالش انجام شود.
صدرناصری اضافه کرد: باید برنامه ریزی منسجم برای حفظ و احیا باغ‌های سمنان انجام شود و تبدیل گندمزارها به باغ‌های پرمحصول حتی می تواند در یک دوره زمانی کوتاه مدت، مشکل بیکاری در این شهر را برطرف کرد.
وی اضافه کرد: برای اجرای هر طرح عمرانی و ساخت و ساز در شهر سمنان علاوه بر لحاظ کردن پیوست فرهنگی باید پیوست زیست محیطی نیز مدنظر قرار گیرد و با این رویکرد می توان شهری سالم را به آیندگان هدیه داد.
صدرناصری اضافه کرد: در شهر سمنان چالش حاشیه نشینی وجد ندارد اما بخش قابل توجهی از افراد محروم در وسط و پایین شهر زندگی می کنند که فاقد امکانات رفاهی هستند و بخش قابل توجهی از بزهکاری های اجتماعی نیز در این مناطق اتفاق می افتد.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از20 میلیون نفر از محورهای مواصلاتی استان سمنان از نقاط مختلف کشور عبور می کنند و اگر ورودی استاندارد و با کیفیتی برای شهر سمنان راه اندازی شود، می توان شاهد اقامت بخش قابل توجه این مسافران در شهر سمنان باشیم.
نماینده شرکت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور خاطرنشان کرد: اگر تنها 2 میلیون نفر از این مسافران حرم رضوی (ع) در شهر سمنان اقامت کنند، بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری جوانان این شهر برطرف می شود و استانداردسازی ورودی شهری در جذب گردشگر یکی از مهمترین مسایل است.
عسگری مجتهدزاده دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی شهری هم در میزگرد ایرنا گفت: خدمات رسانی به مردم در بخش شهر با تاکید بر توسعه پایدار،آمایش سرزمینی، تامین نیازهای اجتماعی و فرهنگی در اولویت خدمات رسانی در شهر سمنان قرار گیرد.
وی اظهارداشت: ورودی شهرها یکی از عوامل موثر در جذب گردشگر است و تاکنون شهرداری و اعضای شورای شهر اقدام درخوری برای رفع این چالش در سمنان انجام نداده اند که باید در این مساله تجدیدنظر شود.
مجتهدزاده اضافه کرد: در موضوع تغییر کاربری ها و ساخت و سازها در شهر سمنان باید رویکردها تغییر کند و بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر سمنان با اطلاع شهرداری انجام می شود که این رویکرد برای افزایش درآمد هاست.
وی تصریح کرد: یکی از چالش های مهم در حوزه شهری در سمنان بحث تاکسیرانی و سرویس دهی در حوزه حمل و نقل عمومی است و هنوز سازوکارهای مشخصی برای رفع این مشکل در سمنان انجام نشده است.
وی اضافه کرد: نباید مردم برای سفر از یک نقطه از شهر به نقطه ای دیگر چندین دقیقه معطل تاکسی های درون شهری باشند و شهرداری و اعضای شورای شهر می توانند با یک رویکرد حکیمانه، چالش‌های از این دست را برطرف کنند.
مجتهد زاده اضافه کرد: یکی از راه های موثر برای جذب گردشگر در استان سمنان، افزایش خدمات دهی مطلوب به مسافران است و باید در وهله اول نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر سمنان در اتمام طرح ورودی این شهر اقدام منسجم و همه جانبه ای را اتخاذ نمایند.
وی اضافه کرد: ترافیک شهری یکی از چالش های اساسی شهر سمنان است و باید با ساخت پارکینگ های متعدد و قابل توجه و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه و پیاده روی به جای استفاده از خودرو، می تواند در کاهش ترافیک شهری سمنان تاثیرگذار باشد.
دانشجوی مقطع دکتری گرایش برنامه ریزی شهری گفت: حفظ و احیای پارک های طبیعی باید در اولویت کاری نمایندگان منتخب مردم در شورای اسلامی شهر سمنان باشد و با این رویکرد می توان برای کاهش آلاینده های جوی گام برداشت.
سعید کامیابی دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم اکنون از مهم ترین مشکلات شهر سمنان ، سرانه مطلوب اجتماعی، فرهنگی و نحوه توزیع نامتناسب جغرافیایی آن در سطح شهر و محلات است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بسیاری از برنامه های دراز مدت مدیریت شهری برای افزایش رفاه اجتماعی و عمرانی را در نظر بگیریم باید زیرساخت های مطلوب در این طرح مدنظر قرار گیرد.
کامیابی خاطر نشان کرد: رفع مشکل کم آبی باید دراولویت همه دستگاه های اجرایی باشد و تا زمانی که این منبع مهم و ارزشمند در برنامه ریزی ها گنجانده نشود، نمی توان اطلاعات دقیق از میزان افزایش رفاه اجتماعی در دراز مدت ارایه کرد.
دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس معیارها، اگر به ازای یک نفر کمتر از 150 لیتر در متر مکعب در یک منطقه آب وجود داشته باشد، آن محل ظرفیت توسعه ای ندارد و برای زندگی نامتناسب است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بین 150 تا 250 لیتر در متر مکعب به ازای یک نفر آب در یک منطقه وجود داشته باشد، به اصطلاح این منطقه نسبتا نامناسب برای زندگی است.
کامیابی خاطرنشان کرد: اگر به ازای یک نفر 250 لیتر و بیشتر در هر متر مکعب به ازای یک نفر آب در منطقه وجود داشته باشد، به اصطلاح مساعد برای زندگی است در حالی که سمنان ظرفیت این مقدار از حجم آب را ندارد و باید برای تامین آب این منطقه توجه کرد.
وی با اشاره هب برخی ظرفیت های طبیعی شهر سمنان، اضافه کرد: اگر بخواهیم به سمت توسعه شهری گام برداریم باید از منابع خدادادی در منطقه مورد نظربهره گرفت و باید از انرژی خورشیدی که یکی از منابع ارزشمند برای تولید برق در سمنان است استفاده شود.
کامیابی خاطرنشان کرد: بیش از 300 روز از سال در شهرسمنان باران نمی بارد و این معیار برای توسعه شهری و استفاده از انرژی های نو در این منطقه از کشور مدنظرقرار گیرد و با توجه به این چالش می توان بخش قابل توجه ای از مشکلات اقتصادی و بیکاری در سمنان را برطرف کرد.
سعید کامیابی دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا نقشی در تامین یا رفع مشکل کم آبی در یک منطقه ندارند، اما این افراد رابط بین مردم و مسوولان هستند و با این رویکرد ارزشمند می توان برای رفع این معضل گام برداشت.
امیربینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز در این میزگرد گفت: نبود وجود یک نگاه کارشناسی، متمرکز ،منسجم و علمی در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی از چالش های اساسی در شهر سمنان است.
وی اظهارداشت: از وظایف اصلی و اساسی نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت بر عملکرد شهرداری ها است و با این رویکرد می توان بخش مهمی از فساد اداری را برطرف کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید روحیه مطالبه گری در بین مردم تقویت شود و بخش قابل توجهی از مشکلات شهر سمنان با توجه به این موضوع برطرف می شود، تصریح کرد: برنامه ریزی شوراهای اسلامی شهر و روستا برای رفع معضل اوقات فراغت جوانان و نوجوانان همواره باید در دستور کار قر گیرد و توجه به رفاه اجتماعی یکی از دغدغه های اساسی مسوولان استانی است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: باید در تمام برنامه های عمرانی، اقتصادی و اجرایی، پیوست فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار گیرد و نباید با یک رویکرد اشتباه ، بزهکاری در یک منطقه رشد کند.
وی تصریح کرد: بسیاری از نامزدهای شوراهای اسلامی شهر نفوذ و موقعیت اجتماعی مناسبی برای فعالیت در شورا دارند و باید برای بهره گیری از تخصص در حوزه های مختلف، از مشاورانی برجسته در کنار خود استفاده کنند.
سید مسعود سیادتی، مجید نظری، مهدی خراسانیان، محمد همتی،عباس آلبویه،عباسعلی طالب بیدختی، محمد زحمت کش به عنوان اعضای اصلی نمایندگان مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سمنان انتخاب شدند.
سمنان، مرکز استان سمنان دارای 196 هزار و 521 نفر در 52 هزار و 11 خانوار است، این شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر در مسیر اصلی تهران به خراسان قرار گرفته و آب و هوای آن خشک و نیمه خشک و نود و پنجمین شهرستان بزرگ ایران است.
فاصله سمنان تا تهران 216 کیلومتر است و همچنین این شهر به راه آهن سراسری تهران- مشهد، متصل بوده و دارای فرودگاه است.
جمعیت شهرستان سمنان بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 ، برابر بر 182.260 نفر که با این آمار،
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.