در این مطلب آمده است: بالاخره بعد از یک هفته پرهیاهو وشور وهیجان خاص در شهرها و روستاها روز جمعه به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت و سرنوشت خود را با دادن رای، مشخص خواهیم کرد و باید اگاه باشیم رای هر یک از ما در آینده ما تاثیر و نقش زیادی خواهد داشت لذا امیدواریم با کمی تفکر و تعقل و نگاه به آینده سرنوشت فرزاندانمان نام افراد را انتخاب نماییم چون این روزها در صحبت‌های بسیاری از صاحب‌نظران نوعی دل‌نگرانی از ظهور دوباره پوپولیسم در کشور موج می‌زند. هم در قالب انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری. اما پوپولیسم چیست؟ و پوپولیست کیست؟ ساده‌ترین و خلاصه‌ترین تعریفی که می‌توان ارایه کرد این است: پوپولیسم یعنی عوام‌گرایی. یعنی استفاده از روش‌هایی که در ظاهر نشان‌دهنده طرفداری از حقوق عامه مردم است. و پوپولیست کسی است که با دادن شعارهای عامه‌پسند تلاش می‌کند مردم را به شیوه‌های مختلف راضی نگه دارد. پوپولیست‌ها سعی می‌کنند با طرح وعده‌های کلی و مبهم دل مردم را به دست بیاروند. آنها به دروغ خود را از جریان‌ها و احزاب سیاسی جدا می‌دانند و بر مستقل بودن تاکید می‌کنند که فقط به پشتوانه توده مردم قصد کسب قدرت دارند. پوپولیست‌ها هر آنچه را که عامه‌ی مردم دوست دارند بر زبان می‌آورند و همیشه در حال تعریف و تقدیس مردم هستند بدون آنکه خطاهای جامعه را بازگو کنند.
این جامعه است که باید فریبکاران را بشناسد و مسحور رنگ و لعاب شعارهای‌شان نشود. شورای شهر چه وظایفی بر عهده دارد؟ یکی نظارت و دیگری برنامه‌ریزی برای اداره بهتر شهر. انتخاب شهردار صاحب صلاحیت و ایجاد زمینه مشارکت مردمی در اداره شهر هم از وظایف ذاتی شوراست. همه‌ی کاندیداها ممکن است بر هر چهار محور این وظایف تاکید کنند اما این کافی نیست. مثلاً اگر کاندیدای شورای شهر از نظارت حرف می‌زند باید بگوید که منظورش از نظارت یعنی چه و برای آن دقیقاً چه برنامه‌ای دارد. یا اگر کاندیدایی از کیفیت آسفالت انتقاد می‌کند باید از او پرسید آیا برای ایجاد منابع پایدار درآمدی در شهر برنامه‌ای دارد که این درآمدها موجب شود خیابان‌های بیشتری و با کیفیت بالاتر آسفالت شوند؟ باید از آنها پرسید آیا در زندگی‌شان برای یک بار هم که شده سابقه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دارند؟
کاندیدایی که وعده می‌دهد؛ در صورت راه‌یابی به شورا تلاش می‌کند تا از شورای شهر برای هیات مذهبی فلان محله کمک مالی بگیرد، تقریبا هیچ چیز از وظایف‌اش را نمی‌داند.
و مهمتر از همه اینکه باید افرادی به شورا راه یابند که پاک دست و امانت دار مردم باشند یادمان نرود در گذشته با اجرای برخی پروژه‌ها چه سرمایه عظیمی هزینه شد در حالیکه با یک سوم ان هزینه‌ها پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسید و پرونده‌های مختلف تشکیل و هنوز هم در دست بررسی است
کاندیداها باید بدانند که نقش انها در شورای شهر حتی می‌تواند گامی موثر برای اعتلای ورزش باشد و به جای تفکر کمک قطره چکانی و تزریق چند ده هزار تومانی به افراد و تیم‌های ورزشی باید تفکر حرفه‌ای در ورزش داشته باشند و داشتن تیم در لیگ‌های حرفه‌ای کشور و تعامل و رفت و امد تیم‌های بزرگ باعث رونق و ابادانی شهر خواهد شد.
این بار باید با مشارکت و راهبری نخبگان شهر، شورایی شکل بگیرد که طلبکار مردم و رسانه‌ها نباشد بلکه گوش شنوا داشته باشد. شورایی شکل بگیرد که خبرنگار اجازه حضور در جلسات شورای شهر را داشته باشد. شورایی شکل بگیرد که پنهان‌کاری و نامحرم دانستن مردم وجه مشخصه‌اش نباشد. شورایی شکل بگیرد که برای به دست آوردن دل مردم دایم در پی تضاد و امتیاز‌گیری از شهردار نباشد. و به‌جای چالش‌های بیهوده و نمایشی مدلی علمی از نظارت را طراحی و اجرا کند. برای شکل‌گیری چنین شورایی قبل از هر چیز باید پوپولیست‌های فریبکار را بشناسیم و از دایره انتخاب‌مان خارج کنیم.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.