نوروز کاویانی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یک هزار و 40 دانش آموز دختر و یک هزار و 86 دانش آموز پسر پایه نهم در شهرستان شاهرود باید امسال انتخاب رشته کنند و رشته تجربی بیشترین متقاضی را در بین دانش آموزان دارد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اضافه کرد: شناسایی و شناساندن، کمک به انتخاب آگاهانه و کمک به هدایت و توزیع متوازن دانش آموزان از اهداف هدایت تحصیلی است.
معاون آموزش و پرورش شاهرود با اشاره به شاخص های توزیع متوازن دانش آموزان، یادآور شد: مهم ترین این شاخص ها عملکرد تحصیلی آنان است به این شکل که دانش آموز باید 100 امتیاز در عملکرد خود به دست آورد.
کاویانی با بیان اینکه 35 امتیاز مخصوص عملکرد علمی دانش آموزان است، افزود: این عملکرد در پایه های هفتم و هشتم در درس های خرداد ماه با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب 3 ارزیابی می شود و شرط ورود دانش آموز به پایه بعد همین 35 امتیاز است.
وی ادامه داد: 30 امتیاز هم مربوط به آزمون های رغبت دانش آموزان، توانایی و ذکاوت آن هاست که در مدرسه به وسیله مشاوران انجام می شود.
معاون آموزش و پرورش شاهرود با تاکید بر اهمیت هدایت تحصیلی در آینده شغلی افراد، گفت: تحصیل در دوره دوم دبیرستان به شغل آینده دانش آموز جهت می دهد و هر انتخاب نادرست در هدایت تحصیلی قابل جبران نیست و گاهی منجر به تباهی 10 سال از عمر یک انسان می شود.
کاویانی ادامه داد: انصراف یک دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه شریف برای شرکت در کنکور رشته تجربی، پیامی قابل تامل برای مردم و مسوولان دارد و نشان می دهد که باید نسبت به انتخاب رشته فرزندان حساسیت بیشتری به خرج داد.
وی با اشاره به تغییرات انجام شده درباره هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته، بیان کرد: کمیته هدایت تحصیلی شهرستان شاهرود با انتخاب اعضا تشکیل شده و دستور کار هدایت تحصیلی به تمامی مدرسه ها فرستاده شده است.
کاویانی با بیان اینکه امسال چندین رشته جدید به هنرستان های شاهرود افزوده شده، ابراز داشت: رشته های تربیت بدنی، کشاورزی، پیش دانشگاهی هنر و سنگ های تزیینی برای نخستین بار در هنرستان های شاهرود تعریف شده است.
وی با اشاره به نمایشگاهی که چندی پیش برای معرفی توانمندی های هنرستان های فنی و حرفه ای در مدیریت آموزش و پرورش شاهرود ایجاد شد، یادآور شد: ترتیبی داده شد تا تمامی دانش آموزان پایه نهم شهر از این نمایشگاه دیدن کنند.
معاون آموزش و پرورش شاهرود با بیان اینکه تعداد هنرستان های غیر انتفاعی شاهرود از همه شهرستان های استان بیشتر است، اضافه کرد: در گذشته هنرستان های دولتی فضاهای ناهمگونی در اختیار داشتند اما اکنون بهترین فضاهای آموزشی به آن ها اختصاص داده شده است.
کاویانی با اشاره به موفقیت دانش آموزان هنرستان های شاهرود در رقابت های علمی و عملی، گفت: در آخرین مسابقه ای که بین هنرستان های استان برگزار شد، از 9 برگزیده استان، چهار دانش آموز شاهرودی بودند که در صورت شرکت در رقابت های کشوری حتما می توانند یکی از رتبه های اول تا سوم را از آن خود کنند.
وی ادامه داد: هم زمان با تجلیل از دانش آموزان برتر در المپیادهای رشته های نظری، طی آیینی از هنرجویان برتر نیز با حضور اولیای آنان، تجلیل شد.
کاویانی همچنین مهم ترین چالش هدایت تحصیلی را یکسان نبودن عرضه با تقاضا دانست و گفت: تقاضا برای رشته تجربی در شهرستان بسیار زیاد است در حالی که از هر 2 هزار دانش آموز یک هزار تن، خواهان تحصیل در این رشته هستند در حالی که مدرسه های شهرستان فقط می تواند 550 دانش آموز را در این رشته تحصیلی پوشش دهد.
وی از مسوولان توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های گوناگون را خواستار شدو گفت: فقط زمانی می توان وضعیت اشتغال را در کشور مطلوب کرد که از پایه نهم دبیرستان برای کاهش تحصیل کرده های بیکار کشور تلاش کرد.
28 هزار و 600 دانش آموز در 218 آموزشگاه شهرستان شاهرود تحصیل می کنند. همچنین 2 هزار و 56 نیروی انسانی به دانش آموزان این شهرستان خدمت رسانی می کنند.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.