به گزارش ایرنا، در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی‏ اداره‏ شود و از راه‏ انتخاب رئیس‏ جمهوری، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، اعضای‏ شوراهای اسلامی شهر و روستا و نظایر اینها، حضور حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب آگاهانه یکی از اصولی است که در این مسیر ضروری است.
مهیا بودن شرایط انتخابات سالم، ایجاد امکانات مساوی برای برگزاری رقابت های انتخاباتی و از همه مهم تر رای دادن مردم به کارنامه نامزدها با توجه به سابقه کارهای مدیریتی و برنامه مدون پیش رو، برای حل مشکلات کشور می تواند از عوامل تاثیرگذار در انتخابات باشد.
امروز در کنار کمرنگ شدن نقش احزاب به هر دلیلی، حضور حتی یک‌ نفر در پای صندوق های رای می تواند سرنوشت ساز باشد؛ مردم در این شرایط می توانند با توجه به برنامه، کارکرد، تجربیات و توانایی‌های افراد، دست به انتخاب بزنند.
مردم چه در انتخاب رئیس جمهوری یا اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیش از 2 دهه از عمر آن می گذرد و تجربه کمتری نسبت به ریاست جمهوری دارد، می توانند عملکرد و سابقه کاری افراد را مدنظر قرار دهند و فارغ از هیاهو، بداخلاقی‌ها، تخریب و یا فضاسازی‌های غیرقابل پیش‌بینی، دست به انتخابی برای توسعه کشور بزنند.
در میزگرد «انتخابات و رای به کارنامه، تجربیات، توانایی ها، و برنامه نامزدها» در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز سمنان با حضور 2 تن از استادان دانشگاه، 2 مسوول اداره و یک مسوول صنفی استان سمنان، دیدگاه های نمایندگان اقشار مختلف در این زمینه مطرح شد و این افراد، بنا به تجربه و سابقه فعالیت در حوزه خود، توجه به عملکرد، رویکرد برنامه ها و کارنامه افراد را بهترین ملاک برای انتخاب مردم عنوان کردند.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان در این میزگرد گفت : با روی کار آمدن انقلاب اسلامی جمهوریت به عنوان یکی از ارکان جمهوری اسلامی، با حضور حداکثری مردم در انتخابات دوره های مختلف تبلور یافت.
رحمان سعادت با بیان این که تا کنون ایران در منطقه از نظر حضور مردم در انتخابات بی نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از وی‍‍ژگی های انتخابات گردش نخبگان است که منجر به توسعه کشور می شود.
وی با اشاره به این که انتخابات در هر دوره ای منجر به رشد و توسعه کشور شده است، اظهارداشت: در دوره سازندگی منجر به توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور شد، در دوره اصلاحات توسعه سیاسی جامعه را شاهد بودیم که منجر به عنوان نمونه باعث ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا شد و دولت گذشته سعی کرد بیشتر چهره فقر را از کشور از بین ببرد.
وی یادآور شد: فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه بین اللمل بسیار توسعه یافت و در اوپک وزارت نفت دولت یازدهم موفقیت های قابل توجهی به دست آورد و بعد از چهار دهه برای اولین بار رشد اقتصادی کشور ایران مثبت شد.
سعادت با تاکید بر این که انتخابات یک چرخش قدرت است که اگر با کمترین آسیب اجرا شود منجر به انتخاب بهترین ها و توسعه کشور می‌شود، افزود: برای انتخابات می توان سه مرحله درنظر گرفت، یک مرحله قبل از رای گیری، مرحله دوم اخذ رای و مرحله سوم شمارش آرا و اعلام نتایج است.
وی ادامه داد : اگر امکانات برابر برای نامزدها در انتخابات وجود داشته باشد، روز انتخابات با آرامش و مورد تایید مراجع ذیصلاح برگزار می شود و در مرحله سوم شمارش صحیح آرا و اعلام نتایج نیز با نظارت بخش های قانونی پیش خواهد رفت.
سعادت با اشاره به این که انتخابی که از سوی مردم صورت گرفته باید بر اساس نیاز جامعه باشد، افزود: در هر دوره ای نیاز به توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهیم داشت و مردم با توجه به کارنامه و عملکرد کاری افراد می توانند نیازسنجی کنند و به سود کشور دست به انتخاب بزنند.
وی سه وی‍ژگی را برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی درک درست از شرایط فعلی جامعه و دومین وی‍ژگی برنامه معطوف به حل مشکلات و برخورداری از تیمی مناسب برای اجرای برنامه‌هاست.
وی با بیان این که برای انتخاب شدن ادعا داشتن کافی نیست، تصریح کرد : انتشار اطلاعات و امکانات و اهداف نامزدها در رسانه ها و با در اختیار داشتن ابزارهای ارتباطی، دستیابی به کارنامه داوطلبان امکان پذیر است.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به این که تجربه فعالیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به ریاست جمهوری کمتر است، یادآور شد: به همین دلیل، می بینیم یک ورزشکار یا حتی یک شخص برجسته بدون تجربه مدیریت شهری به عضویت شوراها می رسد که این مساله به دلیل حضور نداشتن احزاب است.
رییس اتاق اصناف استان سمنان و دانشجوی دوره دکترای رشته حقوق بین الملل در این میزگرد گفت: یکی از مولفه های اقتدار ملی مشارکت در انتخابات است و پ‍ژوهشگران این مولفه را نشان اقتدار ملی می دانند و همه باید مردم را به این راه تشویق کنند.
علی اکبر صیادجو با بیان این که تمام انتخابات جمهوری اسلامی شاخص های انتخابات سالم را داشته است به شاخص آزاد برگزار شدن انتخابات اشاره کرد و گفت : همه افراد باید این اجازه را داشته باشند در انتخابات آزاد عمل کنند.
وی بیان داشت : در برخی انتخابات به دلیل پایین بودن تنوع نامزدها و محدود کردن آن ها به چهار یا 6 نفر، اختیار از مردم گرفته شده و سلایق مردم در انتخاب نامزد و در نتیجه حضور حداکثری کاهش یافته است.
صیادجو با اشاره به اینکه تبلیغات باید سالم و عدالت محور باشد و نباید نامزدها ضد یکدیگر تبلیغ و چهره دیگران را خراب کنند، با بیان این که اگر می خواهیم یک انتخابات مناسب برگزار شود باید انتخابات سایر کشورها را کارشناسی کرد، یاد آورشد: زمانی که آسیب شناسی انتخابات در کشورهای خارجی انجام می شود به این نتیجه می رسیم که بهترین شیوه این است که احزاب به نمایندگی از مردم در انتخاب حضور داشته باشند و در انتخاب مردم را کمک کنند. وی با بیان این که در ایران به خاطر نبود احزاب باید با تلاش فراوان مردم را به انتخابات دعوت کنیم که یک فرد را انتخابات کنند، افزود: به همین دلیل در برخی موارد این انتخابات بر اساس احساسات بوده است.
رئیس اتاق اصناف استان سمنان با اشاره به این که برخی انتخابات با تخریب همراه بوده است و علت این امر حاکمیت عقل بر احساس است، افزود: در برخی موارد کسانی که به مدیریت اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا درآمدند دارای تخصص مدیریت شهری نبودند و همین دلیل آن خروجی مثبت را نداشتند، در این چند دوره کسانی که دارای تجربه بودند موفق تر عمل کردند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان نیز در میزگرد ایرنا گفت: انتخابات مظهر مشروعیت، مقبولیت و حاکمیت است و هرچه با شکوه تر باشد مشروعیت بیشتر و پشتوانه حاکمیت است.
امیر بینایی با اشاره به اینکه انتخابات صحنه حضور ملی است و در مقابل هر هجمه ای از خارجی ها، نشان دهنده امنیت ملی است، تصریح کرد: تمام دست اندرکاران هم خود باید شرکت کنند و هم زمینه ساز مشارکت مردم باشند.
وی با تاکید بر این که از اوایل انقلاب هرچه مردم بیشتر مشارکت کردند، انتخابات سالم تر بوده و باید همراه با شور و نشاط و شعور اجتماعی همراه باشد، گفت: در بیشتر انتخابات در ایران اسلامی مردم با شعور و نشاط و از عمق جان در انتخابات شرکت می‌کنند.
بینایی با اشاره به بالابودن اعتماد مردم به حاکمیت به عنوان سرمایه اجتماعی انتخابات سالم و موثر، خاطرنشان کرد: مردم باید اطمینان یابند در سبد انتخابی که حاکمیت برایشان درنظر گرفته سلیقه آنان وجود داشته و کامل و جامع باشد که نشان دهنده احترام به مردم است.
بینایی با اشاره به این که در بیشتر موارد این سبد انتخابات کامل بوده، خاطرنشان کرد: به دلیل کمرنگ بودن نقش احزاب و وابستگی انتخابات به طور مستقیم به مردم، باید زمینه مشارکت تمام سلایق مردم در سبد انتخابات در هر دوره در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: فرصت برابر برای رقابت نامزدها باید وجود داشته باشد، همه به یک اندازه ابعاد اخلاقی را رعایت کنند و نامزدها به دنبال کسب آراء مردم از طریق برنامه های خود باشند تا تبلیغات کاذب یا تخریب و بداخلاقی.
وی ادامه داد : داشتن تجربه مدیریتی، قدرت اجرایی و مدیریت در عرصه خارجی اولویت نامزدهای ریاست جمهوری است و داشتن تیم همراه مناسب با اهداف در مسیر جمهوری اسلامی باید از شرایط رئیس جمهور باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به این که شوراهای اسلامی شهر و روستا تا کنون کمتر به هدف مطلوب و موفق مدنظر دست یافته اند، خاطرنشان کرد: نداشتن مدیریت شهری، نگاه فرهنگی و اجتماعی منجر به ناکارآمدی شده و مردم باید به سمتی بروند که به حوزه مدیریت شهری نگاه فرهنگی داشته باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: انتخابات با رویکرد پیشرفت، رشد و اقتصاد در عرصه سیاسی و اجتماعی باید دیده شود.
بهروز اسودی با بیان این که اگر مردم بدانند که می خواهند در کدام زمینه رشد کنند از نظر کیفی و کمی می توانند بهتر دست به انتخابات بزنند، با اشاره به این که دولت‌ها زمینه فعالیت دولت های بعدی خود هستند، تصریح کرد: اگر رشد اقتصادی دولتی منفی باشد، با روی کارآمدن دولت بعدی رسیدن به رشد مثبت زمان زیادی می برد و برنامه دولت جدید نیز کمتر امکان اجراشدن خواهد داشت.
ویبا تاکید بر این که انتخابات باید ایجاد انگیزه کند و باعث حضور گسترده مردم شود، خاطرنشان کرد: برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری با سه موضوع اقتصادی و فرهنگی و تولید در حوزه اشتغال، در این برنامه ها بررسی می شود و به دیدگاه مردم گذاشته می شود تا کارشناسی شود کدام برنامه منجر به تولید و صادرات می شود.
وی با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی در حوزه فعالیت اقتصادی، خاطرنشان کرد: تیم منتخب ریاست جمهوری باید به دنبال افزایش بهره وری و مجری و مدبر باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، یکی از عوامل مهم برای رشد اقتصاد داخلی و رونق تولید را جلوگیری از قاچاق دانست و بیان کرد : یکی از اولویت های تیم رئیس جمهوری در حوزه اقتصادی باید جلوگیری از ورود قاچاق باشد.
استاد دانشگاه سمنان در این میزگرد با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم در انتخابات نشان دهنده رشد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و گرفتن حق حقوقی خودشان است، افزود: با حضور گسترده مردم در انتخابات به ویژه در کشور ایران به جهت وجود افکار عمومی و حکومت مردمی شاهد به نمایش گذاشتن جهانی انتخابات هستیم.
منصور فرزامی راد با اشاره به اهمیت اینکه چه کسی را باید انتخاب کنیم، خاطرنشان کرد: ابتدا باید انتظار ما از آن مسوول مشخص باشد و ببنیم فرد مورد نظر شرایط و شایستگی لازم را برای آن مسوولیت داشته باشد.
وی اضافه کرد: از زمان همه پرسی پس از پیروزی انقلاب تا کنون، انتخابات در کشور با موفقیت و مشارکت مطلوب مردم برگزار شد و اگر در جامعه ای بنیان انتخابات سست شود، اصل دموکراسی و قولی که نظام به توده های مردم داده تضعیف می شود.
وی با اشاره به آری مردم به نظام جمهوری اسلامی در همه پرسی سال 58، با بیان اینکه در برخی دوره های انتخابات، نخبگان به صورت غیراصولی حذف شدند، یادآور شد : حضور و چرخش نخبگان با انتخاب مردم از اصول و اهداف انتخابات در نظام دموکراسی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به شکل نگرفتن احزاب در ایران و جایگاه ضعیف احزاب در جامعه به دلایل مختلف، گفت: در نتیجه این مساله، شاهد ورود ناگهانی چهره ها در صحنه انتخابات هستیم، بدون این که مشرف بر امور جامعه باشند و این افراد با شناخت ناکافی از ظرافت های سیاسی وارد عرصه می شوند در حالی که از عرصه های بین‌المللی خبری ندارند و این برآمده از کارنامه کاری آنان است.
فرزامی راد بیان داشت : اصل مشورت از مبانی اصلی عدالت اجتماعی، سنت نبوی و پشتوانه ای برای حقوق جمعی است‌.
وی با اشاره به این که شوراهای اسلامی بر اساس تعریف قانون، مجلس کوچکی در شهر و روستاهاست که وظیفه آن تدوین مصوبات قابل اجرا در حیطه مسوولیت و نظارت بر اجرای آن است، خاطرنشان کرد: نباید شوراها محدود به شهرداری ها شود و اگر همانی باشد که در قانون اساسی تعیین شده، موفق است اما اگر تغییر کند مطلوب نیست.
استاد دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه نامزدهای ریاست جمهوری باید برنامه محور باشند و مردم باید به این برنامه ها رای بدهند، گفت: روزنامه ها، رسانه ها، خبرگزاری ها با مدیریت خوب می توانند ابزار شناخت مردم را فراهم کنند .
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود‌ و استان سمنان که دارای هشت شهرستان، 20 شهر، 15 بخش و 400 روستاست و در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا این استان هزار و 19 نفر به عنوان اعضای اصلی و 642 نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند.
در انتخابات ریاست جمهوری 6 نامزد با یکدیگر رقابت می کنند.
6103/7344 //1042/6026
خبرنگار: امیرحسین کاشی منش** انتشار دهنده:مصطفی دهقان/جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.