سلیمان دهرویه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آیین که با حضور محمد رضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب دهم اردیبهشت 96 با مشارکت خیرین، نیکوکاران و با هدف کمک به نیازمندان، گسترش فرهنگ انفاق و احسان در سمنان برگزار شد و با کمک های نقدی مدعوین، مسوولان و خانواده شهیدان همراه بود.
وی با اشاره به این که گلریزان سنت حسنه‌ای است که نماد نوع‌ دوستی انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: تاثیر گلریزان برای مشکلات اقتصادی بخشی از جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای این حرکت انسانی است که هم اجر معنوی برای خیران دارد و هم مشکلات مادی مستحقان را برطرف می کند.
دهرویه با اشاره به این که نسل امروز نسبت به نسل گذشته از آیین های گلریزان آگاهی کمتری دارند، یادآورشد: در گذشته این یک رسم شناخته شده با آداب و رسوم ویژه ای بوده است که ضمن حفظ آبروی افراد مستحق، مشکل مالی آنان را برطرف می کرده است.
رئیس هیات ورزش یهلوانی و زورخانه ای شهرستان سمنان گفت: آیین سنتی گلریزان در اصل بر اساس یک سنت دیرینه رسم پهلوانی‌ در ایران آغاز شده است و سرآغازی برای فتوت مردان نیک سرشت است.
گلریزان به معنای رایج اجتماعی آن زاییده فرهنگ فتوت و پهلوانی مبتنی بر الگوهایی همچون «پوریای ولی» است که با تعمیم ریختن گل بر سر پهلوانان به گردآوری کمک برای افراد گرفتار و دربند گسترش معنا یافته است.
در شهرستان سمنان بیش از 120 باستانی کار سازمان یافته وجود دارد که در 2 زورخانه شهدای بستان و مولا علی(ع) در حال فعالیتند.
زورخانه مولا علی (ع) سمنان سومین مرکز آکادمی ورزش پهلوانی کشور است که به آموزش ورزشکاران علاقه مند در رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان می پردازد.
7344/6103 خبرنگار: امیر حسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.