به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام حسین جناتی امام جمعه شهر مجن در این نشست که در مسجد جامع روستای تاش برگزار شد، گفت: با توجه به زمستان های بسیار سرد این منطقه کوهستانی ، گاز رسانی مهم ترین نیاز مردم روستاهای تاش است.
وی افزود: ساخت دیوار ساحلی برای جلو گیری از ورود سیلاب ها به درون روستا دیگر نیاز مهم تاش است .
حجت الاسلام جناتی گفت: در تابستان 2 سال پیش که بارندگی شدید روی داد، سیلاب به بخشی از خانه های مردم راه یافت و خسارات زیادی برجای گذاشت.
وی تکمیل طرح هادی روستا را خواستار شد و گفت:بهره برداری و انتقال مواد معدنی از ارتفاعات روستا تا کارخانه آلومینای جاجرم برای مردم مشکلاتی درست می کند.
امام جمعه مجن گفت: برای این که اهالی روستای تاش هم از عواید این معدن برخوردار شوند، ابتدای فعالیت کارخانه آلومینا مقرر شد حمل بار معدنی تا کارخانه برعهده یک شرکت که توسط اهالی تاش ایجاد شد ، باشد، اما این امر در چند سال گذشته با بی مهری مسوولان کارخانه آلومینا روبرو شد که نیاز است در این باره اقدام شود .
وی گفت: به خاطر کمبود زمین ، اهالی 2 روستای تاش علیا و سفلی در تامین زمین برای ساخت خانه جوانان خود با مشکل روبرو هستند که همین امر موجب مهاجرت برخی جوانان به شهر می شود.
امام جمعه مجن گفت: لازم است بخش از زمین های زیر نظر منابع طبیعی در پایین دست روستا برای ساخت و ساز خانه جوانان اختصاص یابد.
وی از ارادت مردم روستاهای تاش علیا و سفلی به نظام جمهوری اسلامی هم گفت و ادامه داد: مردم این روستاها 24 شهید و تعداد زیادی جانباز و ایثارگر برای پاسداری از کشور و نظام تقدیم کرده اند.
سید محمدرضا هاشمی فرماندار شاهرود هم گفت: در 2 سال گذشته برای گازرسانی این روستاها نشست های زیادی با مسوولان امر برگزار شده و نتیجه های خوبی نیز حاصل شده است.
وی از تخصیص 200میلیون تومان برای ساخت دیوار ساحلی خبرداد و گفت: با برنامه ریزی انجام شده ، اکنون کامیون هایی که بار معدن را از ارتفاعات تاش تا کارخانه آلومینای جاجرم منتقل می کنند ، از راهی که در دامنه کوه ساخته شده استفاده کرده و دیگر از درون روستا عبور نمی کنند.
معاون استاندار سمنان ادامه داد:در گفت وگوهایی که با مدیریت کارخانه آلومینای جاجرم انجام شد، مقرر گردید برای حمل مواد معدنی با شرکتی که توسط اهالی روستا تاسیس شده قرارداد بسته شود ، ضمن این که از این شرکت خواسته شده است بخشی از فرآوری مواد معدنی هم برای اشتغال زایی بیشتر در روستای تاش انجام شده و سپس به کارخانه منتقل شود.
وی در باره ساخت دیواره ساحلی هم گفت: ساخت این دیواره نیاز به انجام مطالعاتی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و امور آب است تا منطبق بر وضعیت ساخته شود.
هاشمی گفت: لای روبی رودخانه ای که از میان تاش می گذرد، یکی از برنامه های اولویت دار است تا در بارندگی های شدید احتمالی ، سیلاب به درون روستا راه نیابد.
معاون استاندار سمنان به جذب سرمایه گذار برای فرآوری محصولات کشاورزی و باغی تاش و مجن هم اشاره کرد و گفت: تعریض سه راهی مجن - تاش و راه توسکستان ، پوشش نهر ها و انتقال آب از سرچشمه های شاهوار از دیگر برنامه های این منطقه می باشد که در دست اقدام می باشد.
هاشمی گفت: با تخصیص اعتبارهای امسال ، گازرسانی به تاش در اولویت خواهد بود تا مردم در زمستان آینده از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.
مجید ملکی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان هم در این نشست گفت: با کمک نمایندگان استان ، پارسال نزدیک به 10 درصد اعتبار های تملک دارایی در زمینه بهسازی معابر روستایی هزینه شد.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید ، با انجام 60 هزار متر مربع آسفالت راه روستایی ، به اندازه 11 سال قبل از آن ، در زمینه بهسازی معابر روستایی کار شده است.
وی گفت: از 600 هزار تن قیر که پارسال در استان سمنان مصرف شد، 235هزارتن در شهرستان شاهرود و 140 هزار تن هم در شهرستان میامی بکار گرفته شده است.
ملکی با بیان این که طرح بهسازی تاش از سال 90 آغاز شده و تا کنون 140 میلیون تومان اعتبار استانی و ملی برای آن هزینه شده ، افزود: اداره کل بنیاد مسکن استان سمنان آماده است طرح اصلاحی بهسازی تاش را در کمیته مربوطه مطرح و تصویب کند.
وی در مورد تامین زمین برای ساخت خانه جوانان هم گفت: در محدوده روستا زمین دولتی وجود ندارد، اما در فاصله 600متری روستا یک قطعه زمین وجود دارد که انتقال خدمات به آن منطقه پر هزینه است.
ملکی از آمادگی اداره کل بنیاد مسکن برای هزینه کردن در ساخت دیوار ساحلی هم خبرداد و گفت: این کار نیازمند مطالعات دقیق است تا از هدر رفت منابع پیشگیری شود.
سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی هم تسریع در انجام مطالعات دیوار ساحلی را خواستار شد و گفت: مهار آب های بالا دست روستا یکی از مهم ترین کارهاست تا از ریزش سنگ های بزرگ و کوچک به روستا جلو گیری شود.
وی ادامه داد: باید مطالعات مربوط به دیوار ساحلی با دقت انجام شود تا دیوار ساخته شده بتواند در برابر سیلاب ها و ریزش احتمالی سنگ ها از کوهستان مقاومت کند.
حسینی از بنیاد مسکن خواست کار مطالعات را آغاز کند و فرمانداری شاهرود برای امسال 100 میلیون تومان برای این کار تخصیص دهد.
وی گازرسانی به روستای تاش را خواسته قدیمی مردم این خطه خواند و ابراز امیدواری کرد، این امر بزودی محقق شود.
محمدتقی زاهدی دهیار روستاهای تاش علیا و سفلی هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وجود چهار نقطه حادثه خیز در راه این روستاها خبرداد و اعلام کرد: تاش به دو منطقه علیا و سفلی تقسیم می شود و در تقسیم بندی ها هر کدام یک روستای مستقل به حساب می آیند.
وی که دهیار هر دو روستا می باشد ، افزود: زمستان های بسیار سرد این روستاهای کوهستانی و گازرسانی نشدن آن ها موجب می شود جمعیت روستاها در فصل زمستان کاهش چشمگیری یابد.
زاهدی گفت: جمعیت این دو روستا حدود650 تن است اما در بهار و تابستان و با آغاز کار باغداری و کشاورزی این تعداد تا2.5 برابر افزایش می یابد.
روستاهای تاش علیا و سفلی در 30 کیلومتری شمال غربی شاهرود در رشته کوه های البرز و راه شاهرود-شاهکوه-گرگان 'توسکستان' قرار گرفته وارتفاع آن ها از سطح دریا 2هزارو500متر است.
محصولات کشاورزی این روستا را سیب زمینی، گندم، جو، یونجه،باقاله، حبوبات و سیفی و
محصولات باغی آن را هم زردآلو، سیب درختی،هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، گلابی، گردو،آلو،و دیگر محصولات تشکیل می دهند.
دامداری هم در این منطقه رونق دارد که مهم ترین محصول این بخش هم ، گوشت، شیر، پنیر ، ماست، دوغ، کشک ، روغن حیوانی و پشم است.
تولید صنایع دستی در تاش دیرینه است، گلیم، جاجیم، کلاه و جوراب پشمی، ساق پیچ ، طاق پوش ، نمد ، نمد چوقا ، خورجین ،گلدوزی، چادر شب(چادرشو)،تخم طوره،انبان آرد،دوش دره ، چوقا طوره و کمر بند پشمی نمونه هایی از تولیدات دستی مردم این منطقه می باشد.
تاش مناطق گردشگری وتفریحی متعددی هم دارد که برخی از آن ها شهرت کشوری دارند.
قله چهار هزار متری شاهوار ،بلند ترین قله استان سمنان وبیست وچهارمین قله مرتفع ایران ، پیر میشی، پیر دیاری ، مسجد سه طبقه و حمام قدیمی روستای تاش علیا ، تپه باستانی روبروی روستا و رودخانه ای که از میان روستا می گذرد از جاذبه های طبیعی و تاریخی تاش هستند.
منطقه خوش آب و هوای مرغزار، پیست چالچالیان که در زمستان گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و چشمه هفت رنگ که از نوع چشمه های گوگردی است ، از دیگر جاذبه های تاش به شمار می رود.
این منطقه معدن های مختلفی مانند سنگ بوکسیت که درتهیه آلومینیوم استفاده می شود، چهار معدن زغال سنگ ، معدن سرب وروی و معدن مواد پودر شوینده هم دارد.
پوشش گیاهی متنوع روستای تاش هم شامل درختان اورس(خرم) ، سپیدار ،بید، تال بید، جودانه، تسی دازه ، میش دازه، زرشک، ازو(گله)، متکا ، اوشتولغاز،اسب دم،مارمبو، سرجارو، گل بابونه، بیدچر،آویشن،گل گاو زبان، پونه(پوتنک)، نعنا،قیاق، اسفند،شین گذرو، کاردی ، پاکلاق، شنگی،اوپنیرو ، کومانی، تقور، بزریش،مرچا و دیگر نمونه های گیاهی و درختی است.
در منابع طبیعی این منطقه گونه های جانوری مانند خرس،گراز،شغال، روباه،گرگ،گربه وحشی، کل وبز، قوچ ومیش، سمور(عروسک)، خرگوش، تشی، خوک،اشی(نوعی عقاب)، واش، کبک، بلدرچین ، جغد ، کبوتر ، کلاغ ، کبک دری(کوک زری)،زاغ و گونه های گوناگون دیگر زندگی می کنند.
7358/6167 خبرنگار : سروش مولانا ** انتشار دهنده : محسن شاکری
( برای آگاهی از اخبار و رویدادهای شهرستان های شاهرود ومیامی به کانال خبری ایرنا شاهرود به آدرس https://telegram.me/irnashahroud مراجعه فرمایید.)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.