به گزارش ایرنا، مسافرانی که با گذر از مسیر تهران- مشهد، ساعت هایی را برای استراحت در شاهرود می گذرانند، و یا آن هایی که برایشان نام شاهرود یادآور خاطراتی از جنگل های ابر و اولنگ و قطری است، ممکن است با گذر از خیابان های سرپوشیده از درختان سبز شاهرود، هیچ وقت با خود فکر نکنند که این منطقه هنوز ناگفتنی های بسیار دارد.
بخش جنوبی شهرستان شاهرود، یکی از غنی ترین نقاط ایران از نظر دارا بودن منابع طبیعی است. جایی که وجود حیوانات در معرض انقراضی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی و یا زاغ بور، تنها پرنده بومی ایران با دریایی از رمل های ماسه ای گره خورده است.
برای رفتن به بخش بیارجمند شاهرود، ابتد باید مسیری یک ساعته را از شاهرود برای عبور از شهر هم جوار خود میامی به سوی شرق، طی کرد. پس از آن با طی مسافتی به سوی جنوب رفت.
شهر بیارجمند، مرکز بخش بیارجمند در 110 کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته است. با رسیدن به این شهر، دیگر نه خبری از درختان سرسبز است و نه آب های روان. این منطقه در چند سال گذشته به دلیل کم آبی و مهاجرت جوانان خود به دیگر شهرها، آسیب های بسیاری دیده است.
سال های زیادی نیست که دولتمردان دریافتند وجود منطقه حفاظت شده توران به عنوان بزرگ ترین ذخیره گاه زیستکره ایران، روستای کوهستانی و پلکانی قلعه بالا و یا قرار گرفتن روستای رضا آباد در کنار تپه های ماسه ای کویر، نعمت بزرگی است که می تواند با جذب گردشگران داخلی و خارجی به اقتصاد این منطقه جان دوباره بخشد.
جشنواره گردشگری 'سفر به توران'، در کنار جشنواره های دیگری چون 'سفر به زیستگاه زاغ بور' و 'یوزپلنگ آسیایی'، از جمله برنامه هایی است که در سال های گذشته به همت دولت و با کمک ثمن های زیست محیطی و گردشگری، هر کدام با روشی متفاوت در روستاهای بخش بیارجمند برگزار می شود تا از این رهگذر، جذابیت های این دیار کهن در کنار توجه به حفظ محیط زیست، به هموطنان معرفی شود.
روستای رضا آباد در 250 کیلومتری شاهرود، روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت امسال، برای پنجمین سال پیاپی، میزبان جشنواره گردشگری سفر به توران بود. جشنواره ای از جنس کویر که آمیزه ای است از هنر خلقت خداوندی و همت مردم سخت کوش این سرزمین. جایی که کم کم در بیابان های اطراف جاده گیاهی نیز دیده نمی شود و به ناگاه با گذر از تپه ای، نگاهت با ساحل ماسه ای کویر گره می خورد.
اینجا آسمان آبی است. آفتاب برای همه به یک اندازه می تابد. شب ها هم خبری از قیل و قال شهر نیست. می توانی با خیال راحت بنشینی و مسیر آرزوهایت را در میان کهکشان راه شیری پیدا کنی.
این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا گردشگران بسیاری دست کم یک شب را در اقامت گاه های بوم گردی روستا سپری کنند. مردم رضا آباد با آیین سنتی 'آتش دونی' خود، برایشان اسفند دود کنند و از موسیقی و رقص محلی نیز لذت ببرند. رصد ستارگان در شب نیز یکی از بخش های جدانشدنی سفر طبیعت گردان به چنین منطقه ای است.
رضا آباد روستای مردمان عشایر است. معماری آن به شکل متمرکز بوده و خانه ها، خشتی و با سقف های گنبدی شکل است. منظره برپایی سیاه چادرهای عشایری با لباس های سنتی زنان و مردان ایل، جذابیت جشنواره را دو چندان می کند. زنان روسری های سفید و بلند گل دار به سر می کنند و دور سر نیز پارچه های سنتی و دست بافت قرمز می بندند.
بوی آش و نان محلی فضا را پر می کند و گردشگران برای خرید نان تازه از تنور در آمده جلوی چادرها، صف می کشند.
سوغات و صنایع دستی منطقه نیز اینجا فروش خوبی دارد. یکی از بانوان عشایر به ایرنا گفت: علاوه بر جشنواره، آخر هفته ها دست کم 50 گردشگر به روستا می آیند و در همه سال فروش خوبی داریم.
وی با بیان اینکه ماست، دوغ و کره محلی نیز طرفداران زیادی در بین مسافران دارد، افزود: اگر 100 کیلوگرم روغن داشته باشیم، حتی دو کیلو هم برای مصرف خودمان باقی نمی ماند.
راه رفتن با پای پیاده بر روی ماسه های داغ، مهم ترین بخش سفر است. رمل های کویر حکم ساحل دریا را دارد. مگر می شود لب دریا بایستی و اندکی پاهایت را در آب خیس نکنی.
چوب بازی، شاهنامه خوانی و اجرای نبرد خیر و شر نیز مردم را گرد هم می آورد. اجرای موسیقی محلی و رقص چوب، گردشگران را به وجد آورده و شور و نشاط خاصی به فضا می بخشد.
یکی دیگر از جذابیت های این جشنواره، ترکیب سنت و مدرنیته است. شرایط برای سوار شدن بر اسب و شتر در کنار موتورسواری و اتومبیل سواری بر روی تپه های ماسه ای فراهم است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شاهرود هم با حضور در جشنواره، اتومبیل سواری بر روی رمل ها را تجربه کردند تا به هموطنان خود نشان دهند، می توان با صرف هزینه ای کم تر در کشور خود نیز چنین تفریح هایی داشت.
نماینده مردم شاهرود برپایی این جشنواره را نمونه اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ظرفیت های طبیعی بسیاری در شهرستان شاهرود گرد آمده و تلاش بیشتری از سوی مسوولان می طلبد تا این جاذبه ها به مردم کشور شناسانده شود.
سید حسن حسینی شاهرودی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران، افزود: فضای روستا با امکانات روستاییان برای اقامت مسافران آماده شده و مردم نیز برای داشتن تجربیات این سفر، نیازی به خارج کردن ارز از کشور نخواهند داشت.
وی یادآور شد: مهمان نوازی مردم خونگرم روستای رضا آباد به گونه ای است که هر گردشگری که به اینجا آمده، منتظر فرصتی برای سفر دوباره بوده است.
فرماندار شاهرود نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به استقبال بی نظیر از این جشنواره بیان کرد: در این دو روز حدود یک هزار گردشگر از استان های سمنان، خراسان های رضوی و شمالی، گلستان، تهران و مازندران به این منطقه سفر کرده اند.
سید محمدرضا هاشمی گفت: رضا آباد یکی از روستاهای هدف گردشگری است و دولت هم نگاه ویژه ای به توسعه مناطق و روستاهای نمونه گردشگری دارد.
وی با بیان اینکه دولت به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم برای گردشگری در کشور است، افزود: رونق گردشگری در شهرستان شاهرود به نسبت سال های گذشته بهبود یافته به گونه ای که پارسال گردشگران خارجی بسیاری از نقاطی چون پارک ملی توران، جنگل ابر و روستای قلعه بالا دیدن کردند.
جشنواره دو روزه سفر به توران به پایان رسید اما مردم مهمان نواز کویر همچنان با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند. روستاهای رضا آباد، زمان آباد، قلعه بالا و پارک ملی توران از جمله مناطقی هستند که سفر به آن ها خاطره ای زیبا و منحصر به فرد، در ذهن هر دوست دار طبیعت به یادگار می گذارد.
روستای عشایرنشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در 240 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 120 کیلومتری جنوب شرقی بیارجمند واقع شده است.
مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است.
از مجموع 40 اقامتگاه بوم گردی استان سمنان ، 15 مورد در شهرستان شاهرود قرار دارد.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
شهرستان شاهزود یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167 گزارش از : مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.