به گزارش ایرنا، حمیدرضا حسنی جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل کتاب خانه شیخ ابوالحسن خرقانی در آرامگاه این عارف نامی، افزود: هنر سفال و سرامیک در شاهرود کشوری و حتی فراکشوری است؛ هریک از صنعت گران این رشته صاحب سبکی خاص بوده و 10 اثر آن ها نیز مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه فقط در کلاته خیج 900 زن، دست بافته های سنتی تولید می کنند، اضافه کرد: حدود 200 صنعت گر شاهرودی بیمه شده و 10 کارگاه نیز دارای بیمه کارگاهی هستند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شاهرود بازاریابی برای فروش محصولات و صنایع دستی را یکی از کارهای این اداره دانست و گفت: تامین سفارش هدایای همایش های استانی، برپایی نمایشگاه های نوروزی و تابستانه صنایع دستی و فرستادن صنعتگران به نمایشگاه های دوره ای دیگر استان ها از جمله این کارها است.
حسنی به پیگیری برای ایجاد نمایشگاه دایمی صنایع دستی در شاهرود اشاره کرد و افزود: اعتباری برای ساخت این نمایشگاه در نظر گرفته شده تا در یکی از ورودی های شهر مرکزی برای عرضه مناسب صنایع دستی با بسته بندی های فاخر ایجاد شود.
وی درباره اقدامات دولت تدبیر و امید برای کمک به صنایع دستی شهرستان نیز گفت: در این مدت 2 میلیارد ریال تسهیلات به صنعت گران، 2 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و کمک های بلا عوض به 20 صنعت گر برای تجهیز کارگاه پرداخت شده است.
حسنی اضافه کرد: یک دستگاه حلاجی پشم برای روستای ابرسیج و یک دستگاه جدید نساجی برای رفتن به سوی تولید پارچه برای دوخت مانتوهای سنتی هم خریداری شده است.
همچنین وی در توضیح فعالیت های اداره زیر مجموعه خود در حوزه میراث فرهنگی در دولت یازدهم، بیان کرد: در چهار سال گذشته 20 میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی به بناهای تاریخی شهرستان هزینه شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود یادآور شد: مجموعه تاریخی بسطام، حمام امیریه، موزه شاهرود، تکیه برنجی، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، بام بازار بزرگ شاهرود و سنگ فرش بخشی از آن از جمله مکان هایی است که در این مدت، نسبت به تعمیر آن ها اقدام شده است.
حسنی تاکید کرد: کارشناسان فنی و یگان حفاظت میراث فرهنگی روزانه به طور دایمی به بناهای تاریخی شاهرود سرکشی می کنند تا آن ها را از گزند طبیعی و انسانی حفظ کنند.
وی به فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه ثبت جهانی آثار تاریخی، ضوابط و چارچوب های خاص خود را دارد، ساخت نماد آرامگاه بایزید بسطامی با دقت و حساسیت بیشتری دنبال می شود.
حسنی افزود: قرار است پیشنهاد های داده شده برای به کار بردن مصالح مخصوص این نماد در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور بررسی شود.
وی همچنین از تهیه پرونده های ثبتی برای چند بنای مهم شهرستان خبر داد و گفت: پرونده های قلعه جهان میرزا در روستای مغان، خانه بهشتی در شاهرود، آرامگاه امیر اعظم و آب انبار بابا ابوالقاسم در بسطام در شورای ثبت استان تایید شده و برای ثبت کشوری به تهران فرستاده شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی شاهرود با اشاره به ثبت بارانداز بازار شاهرود، افزود: چند تپه مهم مانند تپه های قطری و عمادالدین نیز کشف شدند که با توجه به وجود آثار دوره نوسنگی در آن ها، پیشینه سکونت در شاهرود از سه هزار سال نیز فراتر می رود.
حسنی درباره اقدام های انجام شده در بخش گردشگری نیز گفت: در منطقه های نمونه گردشگری باید زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود.
وی ادامه داد: با توجه به حضور گردشگران زیادی در جنگل های ابر و قطری در شمال شهرستان شاهرود، زمینی 200 هکتاری در میانه این مسیر برای ساخت مجموعه گردشگری توسط یک سرمایه گذار آماده شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با اشاره به برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی برای راهنمایان تور، بیان کرد: 80 راهنمای تور در بسطام، 30 تن از مردم محلی و 40 تن در اقامتگاه های بوم گردی برای جذب گردشگر آموزش دیده اند.
حسنی با بیان اینکه از مجموع 40 اقامتگاه بوم گردی استان، 15 مورد در شهرستان شاهرود قرار ، افزود: نوروز امسال بیشترین رغبت گردشگران به سکونت در این اقامتگاه ها بود که نشان از ظرفیت بالای شهرستان برای توسعه آن ها دارد.
وی درباره ایجاد زیرساخت در مناطق نمونه گردشگری نیز گفت: تامین برق و ساخت کمپ آبشار مجن با هزینه سه میلیارد ریال و ساخت سرویس بهداشتی در جنگل ابر از جمله این کار ها است.
حسنی با اشاره به صدور پروانه و نظارت بر 9 دفتر خدمات مسافرتی شاهرود، افزود: 11 هتل شهرستان به ظرفیت 620 تخت نیز زیر نظارت اداره میراث فرهنگی شاهرود هستند.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره هایی چون سفر به زیستگاه زاغ بور، سفر به توران، اورس برفی و زردآلوی بسطام برای کمک به معرفی مناطق گردشگری شهرستان برگزار می شود.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.