به گزارش ایرنا، نوید دانایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با موضوع اجرای طرح مطالعه سلامت کودکان و مادران در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، افزود: این طرح برای اولین بار در کشور و همزمان با 2 استان یزد و اصفهان آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در مجموع سه استان سمنان، یزد و اصفهان 9 هزار نمونه و برای شهر سمنان سه هزار نمونه برای اجرای طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان درنظرگرفته شده است که در شهر سمنان تاکنون 20 نمونه برای انجام این طرح جمع آوری شده است.
وی درباره طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان توضیح داد: مادران باردار به محض تشخیص بارداری زیر نظر دقیق متخصصان و مجریان این طرح قرار می گیرند و در گام اول این طرح مادر و جنین تا پنج سالگی زیر نظر قرار می گیرد و دقیق ارزیابی می شود.
دانایی تاکید کرد: در طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان هرگونه تغییر و انحرافی در مادران و جنین ارزیابی می شود و اقدامات لازم برای اصلاح آن انجام خواهد گرفت، این اقدامات برای دیگر کودکان سمنان در نظر گرفته می شود تا به طور کلی سلامت در جامعه بهبود و ارتقا یابد.
وی یادآور شد: هدف نخست طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان پیگیری دقیق و همه جانبه رشد و تکامل همه جانبه جنین و سلامت مادر است و هدف دوم و اصلی آن بررسی اتفاق ها در دوره جنینی است تا شرایط سلامت مادران و فرزندان نسل آینده از مخاطرات نجات پیدا کند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری وزرات بهداشت منابع مالی این طرح را تامین کرده است و هیچ سقف معین اعتباری برای هر مادر و فرزند در اجرای این طرح وجود ندارد، زیرا مطالعات برای هر فرد متفاوت انجام می گیرد.
وی افزود: زیرساخت های لازم در شهرسمنان برای اجرای طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان فراهم است و حتی نمونه های خون مادر در شرایط بسیار ویژه تا سال ها نگهداری می شود تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: در اجرای طرح مطالعه سلامت مادران و نوزادان هفت نفر به طور مستقیم بخش مدیریت و 9 نفر مسوولیت اجرایی این طرح را بر عهده دارند و این طرح در 2 قسمت مطالعه پرسشنامه ای و مطالعه بیولوژیکی اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، این طرح هیچ گونه هزینه ای برای خانواده ها ندارد و مادران به راحتی می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند و علاوه بر این که سلامت مادران و فرزندان آن ها زیرنظر قرار می گیرد، سلامت فرزندان امروز و شهروندان آینده این جامعه تضمین خواهد شد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.