به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی شاهرودی اظهار داشت: دولت تا 45 روز آینده باید نرخ کالاهای وارداتی را متناسب با توان تولید داخلی تنظیم و تعرفه‌های آن را مشخص و ابلاغ کند و برنامه‌های جدید را برای مبارزه با قاچاق و شبه قاچاق ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه امسال سال «تولید و اشتغال» است، افزود: نخستین جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و جلسه کمیسیون اقتصاد بنا را بر این گذاشت تا در خصوص اوامر مقام معظم رهبری اقدامات جدی آغاز شود.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: نخستین اقدام ما این بود که در تعامل وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های آن‌ها را برای سال تولید و اشتغال بررسی کنیم و دو وزرای دو حوزه اقتصاد دعوت شدند و در بیش از دو ساعت و نیم جلسه، تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد.

حسینی شاهرودی گفت: به‌رغم تعامل خوب، تناقض‌هایی را هم در تعریف دولتی‌ها از چگونگی جلوگیری از واردات کالا مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: یک نگاه بر این بود که واردات را باید هدفمند کنیم و نمی‌توانیم جلوی آن بایستیم زیرا در این صورت قاچاق، رونق می‌یابد و باید در حمایت از تولید حرکتی را انجام دهیم تا به‌خودی‌خود واردات به حداقل برسد و قاچاق، بی‌اثر شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: نگاه دوم بر این بود که باید طرح ضربتی را برای ممنوعیت برخی از کالاهایی که در داخل کشور تولید و حتی قابلیت صادرات آن وجود دارد؛ داشته باشیم.

حسینی شاهرودی اضافه کرد: نگاه نخست، صحیح است و باید تولید داخلی قابل‌رقابت با تولید خارجی شود؛ اما اگر نگاه حمایت از تولید صادرات محور و برون‌گرا باشد باید گام‌به‌گام به‌پیش برود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، 696 قلم کالا را در نظر گرفته و به ستاد اقتصادی مقاومتی اعلام و ابلاغ کرده است، گفت: از این اقلام، 476 قلم کالای مصرفی بادوام و 79 قلم کالای صنایع معدنی و 74 قلم کالای مرتبط با خودرو و 67 قلم کالای مربوط به ماشین‌آلات و سرمایه‌ای است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است در مدت 45 روز یعنی تا 15 خرداد امسال دولت لیست اقلام ممنوعه را بر اساس این فهرست و 200 قلم کالای پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تدوین و مشخص کند.

حسینی شاهرودی افزود: همچنین دولت تا 45 روز آینده باید نرخ کالاهای وارداتی را متناسب با توان تولید داخلی تنظیم و تعرفه‌های آن را مشخص و ابلاغ و برنامه‌های جدید خود را برای مبارزه با قاچاق و شبه قاچاق ارائه کند.

وی با بیان اینکه تقریباً همه کالاهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود مصرفی است، ادامه داد: در حوزه گمرکی 14 رویه برای واردات و 22 نوع عوارض گمرکی و 65 ردیف معافیت گمرکی داریم که در جهان بی‌سابقه است که باید به اجماع در این زمینه برسیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین به‌درستی اجرا نمی‌شوند، گفت: تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیستند.

حسینی شاهرودی افزود: منظور ما این نیست که محدودیت واردات کالا به سمت اقتصاد درون‌گرا، منزوی و افراطی باشد؛ بلکه باید توانمندسازی فرآیند تولید را برای رقابت در فضای بین‌المللی داشته باشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625472
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.