به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حمید عبداللهیان یکشنبه شب در آیین پایانی دهمین جشنواره منطقه ای شعر و داستان کوتاه شاهوار، در سالن هلال احمر شاهرود، ابراز داشت: قصه کلمه ای مفرد بوده و 'قصص' جمع آن به معنای سرودن است به این ترتیب که در قصه حقیقتی وجود دارد که می توان به صورت غیر مستقیم پیام های اخلاقی را در قالب داستان به دیگران منتقل کرد.
وی درباره تفاوت قصه و افسانه یادآور شد: افسانه محصول خیال است و با وجود این که می تواند دارای پیام اخلاقی باشد، شخصیت های آن زاییده ذهن هستند؛ اما شخصیت های قرآن کریم در عالم واقعیت وجود داشتند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شاهرود خاطر نشان کرد: درست است که قصه نیاز به قهرمان دارد اما چون پیام قرآن کریم تربیت انسان هاست، گاهی این قهرمان ها کم رنگ می شوند؛ همان گونه که در داستان قوم های صالح و ثمود، اشاره ای به نام قهرمان نشده و از آن با تعبیر رسول الله یاد می شود.
عبداللهیان همچنین با بیان اینکه گاهی در داستان های قرآن به ویژگی های مکانی و زمانی اشاره ای نمی شود، افزود: از ویژگی های سرزمین ها یادی نمی شود چرا که جنبه های تربیتی و آموزشی داستان مهم است.
وی ادامه داد: داستان های قرانی طولانی نبوده و بلند ترین آن ها قصه موسی کلیم (ع) است و نشان می دهد این معجزه الهی به داستان های کوتاه اشاره کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین پیام شعر را رسا تر و خلاصه تر دانست و گفت: نسل جدید نشان داده است که استفاده از قصه های طولانی خیلی هم کارساز نبوده و با قصه های کوتاه می توان پیام ها را به خوبی منتقل کرد.
دهمین دوره جشنواره منطقه ای شعر و داستان کوتاه شاهوار یکشنبه شب با معرفی افراد برتر به کار خود پایان داد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.