به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز چهارشنبه در دیدار با هیات امنای شعبه استانی بنیاد ایران شناسی در سالن غدیر افزود: مهم ترین و جدی ترین بحرانی که اکنون در کشور وجود دارد بحران هویت در جوانان و نسل جوان است و بنیاد ایران شناسی می تواند با فعالیت های خود تا حدود زیادی این بحران را جبران تا جوانان نسبت به گذشته و ریشه تاریخ کشور افتخار کنند.
وی با ارزشمند دانستن کار این بنیاد به ویژه در این استان در همه بخش ها، اظهارداشت: ایجاد و راه اندازی این بنیاد در استان سمنان با اهداف و توانمندی بالا، ضروری بوده و باید تلاش شود تا با اطلاع رسانی و شناساندن فعالیت های آن به مردم، از کمک و حمایت آنان در رسیدن به اهداف و برنامه ها برخوردار شود.
خباز بیان کرد: از مدت ها پیش افرادی از کشورهای خارجی با سفر به سمنان و حضور در تپه های میرک بر روی تمدن 63 هزار ساله استان در حال تحقیق و مطالعه هستند و این در حالی است که هنوز قدمت استان برای ما روشن نشده و بنیاد باید تلاش خود را به کار گیرد عقب افتادگی سمنان در این بخش جبران شود.
وی از سمنان به عنوان استانی فرهیخته و دارای ریشه تاریخی یاد کرد و گفت: توانمندی و ظرفیت های فراوانی در این استان وجود دارد که باید مورد پژوهش و از آن استفاده کرد و در اختیار پژوهشگران قرار داد.
استاندار سمنان ادامه داد : با ترسیم و تبیین برنامه ها و فعالیت های بنیاد در جامعه، می توان از کمک خیران و اقشار مختلف بهره مند شد.
سرپرست بنیاد ایران شناسی شعبه استان سمنان تهیه بانک اطلاعاتی مشاهیر و مفاخر و زنان مشاهیر و مفاخر استان، تهیه شناسنامه فرهنگی و اجتماعی استان، جمع آوری کتاب قدیمی و اسناد موجود در خانواده ها در استان و ایجاد و تجهیز کتابخانه و مرکز اسناد از جمله طرح‌های در دست اقدام در چارچوب برنامه های مصوب این بنیاد برشمرد.
حسن شادپور پور افزود: شناسایی ظرفیتها و توانمندی های استان در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی،تاریخی، گردشگری، علمی و پژوهشی و پر کردن فضای خالی موجود در این بخش هاز اهداف این بنیاد در سمنان است.
بنیاد ایران شناسی، موسسه ای علمی و پژوهشی و دارای شخصیت حقوقی با تابعیت ایرانی و وابسته به نهاد ریاست جمهوری است. فعالیت های بنیاد در چهارچوب ضوابط و مقررات عمومی جمهوری ایران و قوانین و مقررات پژوهشی مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی انجام می پذیرد و مدت آن پس از طی تشریفات قانونی مربوط نامحدود است.
منظور از ایران شناسی به عنوان قلمرو اصلی و اساسی فعالیت ها، مطالعات و تحقیقات بنیاد، کلیه مباحث و مسائل مربوط به جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی در معنای وسیع کلمه است و از آنجا که درباره تاریخ ، زبان ، تمدن ، فرهنگ و گزارش آنها در هنر و معماری و صنعت و شیوه زندگانی فردی و اجتماعی و چگونگی تفکر و اخلاق و آداب و رسوم و کیش های ایران باستان در دو سده گذشته تحقیقات نسبتاً مفصلی توسط دانشمندان انجام گرفته است. بنیاد ایران شناسی برای شناختن و شناساندن این جلوه ها در تمدن و فرهنگ ایران اسلامی و تاریخ آن کوشش بیشتر و به سامان تر و گسترده تری به کار خواهد برد.
ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره گیری فرهیختگان ، دانش پژوهان و دانشجویان علاقه مند به مباحث ایران شناسی،سازماندهی و هماهنگ کردن پژوهش های علمی در زمینه ایران شناسی به منظور بهره گیری از آنها در بنیاد و بکارگیری روش های مناسب و نو در این زمینه و یافتن شیوه های نو در پژوهش های بین رشته ای و پیشنهاد آنها به موسسه های علاقمند به مطالعه ایران شناسی در ایران و دیگر نقاط جهان،بالا بردن سطح آگاهی گروه های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران از پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ ایران وتقویت حس میهن دوستی و آرمان خواهی آنها و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه های گوناگون پنهان و آشکار هجوم فرهنگی بیگانه از اهداف بیناد ایران شناسی است.
به گزارش ایرنا، شعبه بنیاد ایران شناسی استان سمنان در خرداد ماه سال 95 فعالیت خود را در خانه تاریخی تدین سمنان آغاز کرد.
بنیاد ایران‌شناسی در حال حاضر در 16 استان کشور، شعبه دارد .
7470/6026/
خبرنگار: علیرضا عربی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.