در این مطلب آمده است: پنجم اسفند و روز مهندسی را در حالی پشت سر گذاشتیم که کمتر به مشکلات دانش آموختگان این رشته پرداخته شد و به طور کلی با تبریک به مهندس ها و مجالس جشن به پایان رسید.
این روز که بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی فیلسوف، ریاضیدان و موسیقیدان قرن ششم است و گفته شده به دلیل عضویت در اخوان الصفا که یک گروه مخفی محسوب می‌شدند، بوده و هدف این گروه رونق عقل و طرح مسایل پیچیده علمی و خرافه‌زدایی از زندگی مردم بوده است به همین علت این روز را مهندس نامیده‌اند.
گرچه سابق واژه مهندس به افرادی اطلاق می‌شد که سازنده پل و جاده بوده و یا رانندگان ماشین‌های نظامی در ارتش بودند، ولی هم اکنون تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی تحت عنوان مهندسی اختصاص دارد.
از مهندسی هوانوردی و ناوبری هوایی گرفته تا مهندسی نفت و نساجی، از مهندسی معماری و مکانیکی گرفته تا مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر و رباتیک، از مهندسی حمل و نقل ریلی گرفته تا مهندسی پزشکی و ده‌ها رشته مهندسی که ذکر همه آنها میسر نیست.
بدیهی است یک مهندس باید از موضوع کاری که قرار است انجام دهد شناخت کامل داشته باشد و از قوانین مربوط به رشته خود اعم از فیزیکی، شیمیایی، فنی، الکترونیکی آگاه بوده و از قوه تخیل و ابتکار عمل برخوردار باشد و البته داشتن علم شرط اول در هر رشته مهندسی است و خوشبختانه در مواردی از این حیث دانش آموختگان این رشته به درجه بالای علمی رسیده اند.
از نظر تولید مقاله در رشته‌های مهندسی چون معماری و سخت افزاری با رتبه پانزدهم را در جهان داریم و از حیث هوش مصنوعی با 577 مقاله رتبه سیزدهم داریم ولی شوربختانه فارغ‌التحصیلان رشته مختلف مهندسی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.
واضح است تربیت مهندس برای هر رشته که باشد هزینه گزافی برای کشور دارد و شاید اندکی از این هزینه گزاف به مرحله کاربردی برسد با اینکه سازمان نظام مهندسی به منظور موارد خواسته شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شده است و هم اکنون در کشور حدود 500 هزار نفر عضو دارد، ولی به نظر می‌رسد یک نظام جامع و فراگیر نباشد گذشته از آنکه دانش آموختگان رشته‌های مهندسی برای اخذ پروانه باید سه سال منتظر بمانند و این یکی از مشکلات اشتغالزایی است.
به طور کلی به علت تطبیق نداشتن نیاز جامعه با رشته‌های دانشگاهی بسیاری از تحصیل‌کردگان رشته‌های مختلف مهندسی یا بیکارند یا به شغل اداری مشغول می‌شوند در صورتی که یک مهندس همان طوری که اشاره شد نباید پشت میزهای اداری بنشیند و نهایتا به برخی از کارهای مدیریتی و یا سیاسی بپردازد.
و این چنین است که پنجاه درصد افرادی که باید در طرح و ابداع و نوع آوری بخش ساختمان و صنعت و غیره مشغول باشند بیکار هستند کمااینکه به طور کلی حدود 6 میلیون نفر از تحصیل کردگان دانشگاهی غیر‌فعال هستند بزرگان ما به یاد دارند در دهه‌های گذشته نه چندان دور تکمیل پروژه یا ساختن یک ساختمان ده‌ها کارگر و بنا و معمار مشغول بودند و 2 یا سه نفر مهندس به صورت مشاور یا ناظر و طراح وجود داشت ولی هم اکنون واضح است با این تعداد زیاد مهندس اکثر کارها یک کلافی سردرگم شده است.
در اینجا نگارنده از دست‌اندرکاران تقاضا دارد بیایند دست در دست هم داده و طرحی نو دراندازیم و با بسترسازی قانونی و علمی و اجرایی از پتانسیل این خیل عظیم در جهت پیشرفت و آبادانی کشور استفاده کنیم تا کشور به توسعه همه‌جانبه و رفاه همگانی دست یاید.
7341/6026
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.