به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور به همره هیاتی از سازمان میراث فرهنگی کشور، استاندار سمنان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و دیگر مسوولان و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان، صبح امروز از کاروانسرای ده نمک در شهرستان آرادان استان سمنان بازدید کرد.
به گفته زهرا احمدی پور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سفر یک‌روزه وی به استان سمنان برای آشنایی با ظرفیت‌های استان و کمک به افزایش گردشگرپذیری این استان، در ایام نوروز 96 و در طول سال، انجام شده است.
کاروانسرای تاریخی ده نمک که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از آن بازدید کرد، در شهرستان آرادان، روستای ده نمک در محور تهران به سمنان واقع شده است، دارای 26 حجره، آب انبار و یخچال تاریخی است و جزء 999 کاروانسرای بین راهی است که به دستور شاه عباس صفوی در ایران احداث شده است.
وی در ادامه در کوشک شهید گمنام شهرستان سمنان به مقام شهدا ادای احترام کرد و سپس از نمایشگاه دایمی و مرکز آفرینش های هنری صنایع دستی در حال ساخت این شهرستان بازدید کرد، این بازارچه و نمایشگاه دایمی صنایع دستی در کنار پایانه اتوبوسرانی در محدوده میدان امام حسین‌(ع) سمنان قرار دارد و تا پایان سال 96 به بهره بردای می رسد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همراه با حسین خواجه بیدختی، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان و دیگر مسوولان استانی از گرمابه موزه پهنه سمنان واقع در خیابان امام(ره)، بازار شیخ علاءالدوله در ضلع غربی تکیه پهنه بازدید کردند، موزه کنونی پهنه که به عنوان گرمابه مورد استفاده قرار می گرفته در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع شده است و نزدیک به 600 سال قدمت دارد و به استناد کتیبه سر در آن این بنا در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان « پادشاه دوره تیموری » و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است و علاوه بر اینکه محلی برای نمایش آثار تاریخی است، دارای بخش های دیدنی از جمله هشتی ورودی، سربینه(رختکن)، گرمخانه و خزانه های آب سرد و گرم است.
احمدی پور در ادامه به آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) و همچنین به ساحت مقدس شهدای مدافع حرم در گلزار شهدای سمنان ادای احترام کرد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان از خانه طاهری، مسجد امام (ره) و از کارگاه صنایع دستی حمیدرضا ناظمیان هنرمند برجسته استان سمنان بازدید کرد.
خانه طاهری سمنان، خانه خان محله اسفنجان سمنان بوده که آب شرب محله را نیز تامین می‌کرده است، این خانه به تازگی به کمک خیرین و اهالی سمنان بازسازی شده است، قدمت این خانه 140 سال است و در محله اسفنجان در جنوب غربی شهر سمنان قرار دارد.
مسجد امام(ره) سمنان یکی از یادمان های عصر قاجار است، مسجد امام یا مسجد سلطانی نمونه کامل مسجد چهار ایوانی و معرف معماری عصر قاجار است، در سال 1242 هجری قمری توسط حاج سید حسن از علمای بزرگ شهر سمنان و در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده.
دیدار با سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد، فعالان حوزه صنعت گردشگری و حضور درجلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های سفر دکتر احمدی پور به استان سمنان است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.