امیرعبدوس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: استان سمنان مقصد پرندگان مهاجر نیست و تنها در مسیر عبور پرندگان مهاجری قرار دارد که از عرض شمالی به عرض جنوبی کوچ می‌کنند و نظارت‌ها و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که شواهدی از ابتلای پرندگان وحشی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا بیشتر در پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی شیوع دارد، ادامه داد: سمنان تالاب و برکه وسیعی که میزبان پرندگان آبزی و کنار آبزی باشد ندارد و همین عامل موجب شده استان از لحاظ خطر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در امان باشد.

وی بیان کرد: ممکن است پرندگان ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مدت محدود فرود آمدن خود در محیط زیست استان آلودگی ایجاد کنند به همین دلیل پیش بینی‌های لازم انجام و نمونه‌گیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سمنان یادآور شد: استان در مسیر مهاجرت پرندگان آبزی مانند قو، غاز، اردک‌ا، فلامینگو قرار دارد.

وی، صدور مجوز شکار پرنده برای شکارچیان به شرط شرکت در کلاس آموزشی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان را از جمله تمهیدات اندیشیده شده برای نظارت و کنترل محیط زیست استان عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: به شکارچیان در هنگام شرکت در کلاس آموزشی، آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا نسبت به مشاهده و گزارش علائم مشکوک بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هوشیار باشند.

عبدوس یادآور شد: استان سمنان زیستگاه پرنده‌های خشکی‌زی مانند کبک، تیهو و پا قرقره است و مجوز شکار نیز در این استان فقط برای پرندگان خشکی‌زی صادر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته استان در زمینه ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، با وجود درگیری برخی استان‌ها با این بیماری، از استان‌های پاک بود و امسال نیز شیوع بیماری پیش بینی نمی شود.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.