به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان حسین شاکری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: حوزه فرهنگ به خصوص حوزه کتاب و کتابخوانی غریب و محجور است.

شاکری در ادامه گفت: علی رغم ادعاهایی که نسبت به اهمیت فرهنگ و کتاب وجود دارد، معمولا فرهنگ در سایه قرار می گیرد و کتابخوانی در این بین بیشتر رنج می برد.

وی با بیان اینکه استان سمنان نسبت به استان های دیگر در برخورداری نسبی قرار دارد اظهار کرد: این استان به لحاظ فرهنگی و علمی همواره ممتاز بوده و سابقه درخشانی دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان از وجود 72 کتابخانه عمومی در استان سمنان خبر داد و گفت: اکثر این کتابخانه ها، از نوع نهادی هتند.

شاکری با بیان اینکه ساخت کتابخانه خارج از وظایف ذاتی نهاد کتابخانه های عمومی است گفت: نهاد کتابخانه بعنوان بهره بردار شناخته می شود و وظیفه تجیز نرم افزاری را بعهده دارد.

وی با اشاره به تبدیل کتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی ابراز کرد: پیرو سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت شادابی فضای کتابخانه ها، برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان اضافه کرد: بر این اساس 4592 برنامه فرهنگی در سال 98 در کتابخانه های استان سمنان اجرا شد.

شاکری از اجرای 500 برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان سمنان خبر داد و گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه، نشست های رونمایی و نقد کتاب، عضویت رایگان در کتابخانه ها و اجرای برنامه های متنوع با محوریت کتاب از جمله این برنامه هاست.

وی برگزاری لیگ کتابخوانی دانش آموزی و دستگاه های اجرایی را از مهم ترین برنامه های این هفته عنوان کرد و افزود: لیگ کتابخوانی دانش آموزی با همکاری آموزش و پرورش و در قالب 96 گروه رقابتی برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در ادامه گفت: لیگ کتابخوانی دستگاه های اجرایی نیز با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری  سمنان با محوریت شعار سال برای اولین بار در استان اجرا خواهد شد.

شاکری با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت:بر اساس اعلام سازمان آمار کشور، سرانه مطالعه به ازای هر نفر 9 دقیقه در روز است. وزیر راراشاد نیز در سفر به سمنان این عدد را 13 دقیقه اعلام کرد که در هر صورت مطلوب نیست.

وی از عضویت 8/5 درصدی جمعیت استان سمنان در کتابخانه های عمومی خبر داد و گفت: به صورت استاندارد، 35 درصد جمعیت باید عضو کتابخانه ها باشند که متاسفانه کمی از برنامه عقب هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان فرهنگ شفاهی را یکی از مهمترین دلایل پایین بودن سطح مطالعه در کشور عنوان کرد و گفت: در کشور ما از قدیم الیام این فرهنگ وجود داشته و به جای فرهنگ مکتوب و نوشتاری، مطالب بصورت شفاهی و سینه به سینه منتقل شده است.

شاکری وضعیت اقتصادی را یکی دیگر از عوامل پایین بودن سطح مطالعه دانست و افزود: تا زمانی که مردم دغدغه معیشت و نان شب را داشته باشند نمی شود اهل کتاب و مطالعه باشند، ضمن اینکه هزینه های چاپ و خرید کتاب نیز افزایش یافته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه این موضوع به تنهایی نمی تواند عامل پایین بودن سرانه مطالعه باشد، چرا که برخی کشورها با وجود گرانی کاغذ و کتاب و مسائل معیشتی سرانه مطالعه بالایی دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها گفت: این سهم، کفاف هزینه های جاری را هم نمی دهد و عمده درآمد کتابخانه ها هم از این محل است.شاکری در ادامه گفت: شهرداری سمنان بابت یک ماه، 15 میلیون پرداخت کرده و ما نیز از درآمد شهرداری اطلاع نداریم.

وی از عضویت 52 هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان سمنان خبر داد و گفت: 1 میلیون و 100هزار عنوان کتاب در 72 کتابخانه عمومی استان سمنان وجود دارد که 33 کتابخانه شهری، 14 کتابخانه مشارکتی و 20 کتابخانه روستایی مجموع کتابخانه های عمومی استان است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1292713
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.