منطقه خارتوران در بخش بیارجمند منتهی‌الیه شرق استان سمنان و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است.

بخش بیارجمند شاهرود در کویر قرار گرفته و شب ها دمای هوا به شدت کاهش می یابد و از آن جا که اهالی روستاهای این منطقه از گاز طبیعی لوله کشی محروم هستند، سهمیه نفت سفید برای آن ها پیش بینی شده است.

کمبود و نبود نفت یکی از مشکلات مردم روستا های این منطقه از شهرستان شاهرود است که سبب شده تا گذران سرمای پاییز و زمستان برای ساکنان و عشایر این منطقه دشوار شود.

شماری از روستاییان منطقه خارتوران از توابع بخش بیارجمند از جمله اهالی روستاهای چاه مرعی، تجور ، نور، وهل، ابوالحسنی، توچال، درازآب، کلاته مطهری، حجاج، سلمرود و اسب کشان به علت نبود عامل توزیع نفت در روستاهایشان برای تهیه نفت به روستاهای احمدآباد و زمان آباد مراجعه کرده و به دلیل وجود صف های طولانی و کمبود نفت دست خالی به منازل برگشته اند.

یکی از اهالی روستای ابوالحسنی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت: جمعی از اهالی روستا به بخشداری بیارجمند رجوع کردند و مشکلات تهیه نفت را با مسئولان در میان گذاشتند اما در پاسخ اعلام شد؛ باید شورای روستا نامه ای دراین باره به بخشداری ارسال کند تا کوپن های مربوطه تهیه شود.

وی با بیان اینکه تا انجام مراحل اداری فصل زمستان خواهد رسید، افزود: مردم منطقه خارتوران  با ورود گازلوله کشی در سال ۱۳۹۶ به منطقه بیارجمند امیدوار شدند که از این موهبت الهی بهره مند شوند اما تاکنون چشم انتظار باقی مانده اند.

حسن مرادی از اهالی روستای تجور هم گفت: تاکنون چندین بار به روستای احمد آباد برای تهیه نفت مراجعه کرده و به علت صف های طولانی به وی نفت نرسیده و مجبور شده تا به روستای زمان آباد مراجعه کند که آن جا هم با این مشکل روبرو شده و دست خالی به منزل بازگشته است.

مرادی افزود: در چند سال اخیر نبود امکانات حداقلی در روستا های این منطقه موجب شده تا خانواده های بسیاری به شهرهای مجاور کوچ کنند که این امر موجب شده کشاورزی و دامداری از رونق بیفتد.

مرضیه محمدی از اهالی روستای کلاته مطهری هم به ایرنا گفت: یکی از مهمترین دغدغه های هر ساله روستاییان این منطقه با شروع فصل سرما، تامین سوخت برای گرم نگه داشتن خانه هاست .

وی افزود: علت اینکه تا بیارجمند لوله کشی گاز شده اما ما همچنان باید از نفت برای گرم کردن خانه هایمان استفاده کنیم را نمی دانم.

وی با بیان اینکه برای تهیه نفت هم با مشکلات زیادی روبرو هستیم، ادامه داد: مسئولان شهرستان و استانی باید چاره ای برای این دغدغه مردمی کنند تا بیش از این روستاییان به زحمت نیفتند.

گزارشات خبری و تصویری ایرنا شاهرود درباره کمبود و نبود نفت در روستاهای منطقه بیارجمند در چند روز اخیر موجب نشده تا مسئولان چاره ای در این باره بیندیشند و مردم این روستاها کماکان با این مشکلات روبرو هستند.  

خبرنگار ایرنا با چند تن از مسوولان بخش بیارجمند تماس های تلفنی برقرار کرد اما از دادن پاسخ خودداری کردند.

مسوولان شرکت نفت شاهرود هم در مصاحبه با ایرنا اعلام کردند، مشکل توزیع به این خاطر است که توزیع کنندگان می بایست نخست پول نفت را به حساب شرکت واریز کنند و سپس نفت را تحویل بگیرند.

  از سوی دیگر عاملان توزیع نفت هم می گویند به خاطر مشکلات قادر نیستند پول نفت تحویلی را یک جا پرداخت کنند. آن ها می گویند شرکت نفت همانند سابق نفت را تحویل دهد تا پس از فروش بهای نفت را پرداخت کنند.

شهر بیارجمند ، مرکز بخش بیارجمند، در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته و تا سمنان ۳۱۰ کیلومتر فاصله دارد.این بخش با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ روستا دارد.

ذخیره ‌گاه زیست کره توران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزارو ۶۴۰ هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران در این منطقه واقع شده و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

شهرستان شاهرود با ۵۳هزارکیلومتر مربع وسعت و ۲۴۰هزارنفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.