فرودگاه سمنان، قراردادهای بانکی، تبیین سیره شهدا، آسیب‌های مدیریت شهری سمنان، عمل‌گرایی، تدبیر نظام در ناآرامی‌های عراق و لبنان، عوارض نوسازی، سونامی بازنشستگی معلمان، نامزدهای انتخاباتی، انتقال آب خزر، چوب حراج بر زبان فارسی، پیشنهاد طرح بندر خشک دامغان و فرمانداران سفارشی از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته گذشته به آن‌ها پرداختند.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌هایی چون عوارض نوسازی، سونامی بازنشستگی معلمان، نامزدهای انتخاباتی و انتقال آب خزر را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « آب خزر در راه سمنان » نوشته رضا قدس است.

در این مطلب آمده است: طرح انتقال آب خزر به سمنان در آخرین روزهای دولت اصلاحات کلید خورد اما کار اساسی صورت نگرفت تا اینکه عمر دولت اصلاحات تمام شد و ماجرا به دولت آقای احمدی‌نژاد به ارث رسید.

با این حال پاییز سال گذشته آقای دکتر حسن روحانی در پایان سفر استانی به سمنان دوباره جرقه‌ی ماجرا زد.

حالا در نیمه راه دولت دوازدهم با موافقت رییس سازمان محیط زیست دوباره بلوای انتقال آب خزر به فلات مرکزی به راه افتاده است، چند روز پیش هم با اعلام موافقت رییس سازمان محیط زیست با این طرح، صحن علنی مجلس شورای اسلامی به هم ریخت و اعتراض نماینده‌های استان‌های شمالی بلند شد؛ آقای لاهوتی نماینده مردم لنگرود خطاب به رئیس جمهور گفت:« انتقال آب خزر غیرممکن و یک شعار تبلیغاتی است، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۳ گفته بود که هر متر مکعب انتقال آب ۵ هزار تومان هزینه دارد و این صحبت به این معناست که باید ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع هزینه شود- آقای علی محمد شاطری نماینده مردم بهشهر هم اعتراض کرد که دریاچه خزر یک دریاچه بسته است و هرگونه دست کاری در یک سیستم بسته مانند خزر تبعات غیر قابل جبران خواهد داشت و در صورت اجرای این پروژه آب خزر پس‌روی خواهد کرد و تأسیسات و صنایع شمال کشور در کنار صید و صیادی از بین خواهد رفت.» و ...این در حالی است که استان کویری سمنان تشنه است و نیاز شدید به آب دارد تا زنده بماند.

در قسمت دیگر این مطلب آمده است: برای دفع تشنگی و اجرای این پروژه بدیهی است که باید هزینه شود، حتی اگر هزینه‌اش زیاد باشد چه باک. چون صرف ایجاد و آبادانی خواهد شد. یا مگر تنها باید استان‌های معدودی از دریا بهره‌مند شوند؟ استان تشنه سمنان نمی‌تواند از نظر زیست محیطی به زندگی خود ادامه دهد و در آینده نزدیک مردم این دیار به شهرهای برخوردار از آب کوچ خواهند کرد، کما این که هم اکنون نیز شمار زیادی از روستاهای استان به علت بی آبی خالی از سکنه شده اند.

در بخشی دیگر این یادداشت آمده است: دریای خزر دریاست، برکه نیست که با برداشت یک استکان- آب آن نقصان پیدا کند، به علاوه سرشاخه بسیاری از رودهای استان‌های شمالی و کشورهای همجوار به این دریا می ریزد و کمبودش را جبران می کند و مشکلی برای صید و صیادی به وجود نخواهد آورد. از طرفی وقتی کشورهای دیگر همسایه از این دریا بهره می گیرند چرا ما باید از آب آن محروم بمانیم؟ یا وقتی قرار است لوله انتقال آب خزر از کنار لوله های نفت و گاز عبور کند دیگر چه مشکلی زیست محیطی خواهد داشت، یا مگر لوله گاز قسمتی از منطقه شمال از استان ما عبور نمی کند؟ پس مشکل چیست؟

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان سمنان به موضوع انتخابات به قلم حسن اشجعی با عنوان « منطق انتخابات » پرداخت.

در این مطلب با اشاره به اعتقاد استاندار سمنان که تعدد کاندیداها، شور انتخاباتی و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای را بیشتر می‌کند و هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد نگرش‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های متنوع‌تری نیز ارائه و همین به رشد کشور کمک می‌کند، آمده است: اما مسئله مهم این است که تعدد کاندیداها اگر صرفا به خاطر ایجاد هیجان انتخاباتی و تهییج مردم به حضور حداکثری در انتخابات است از نظر روانی کاری واحساسی و عامیانه است و قطعا نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

اما اگر معطوف به نتیجه کیفی وسلامت کامل در رقابت و ارائه برنامه های بهتر درانتخابات باشد بازهم قابل اجرا نیست. دلیل این امر هم این است که هرچقدر هم کاندیداها برنامه‌های مطلوب و قابل اجرا داشته باشند به خاطر توزیع آرا و شــکنندگی آن در انتخاب فرد مورد نظر، شخص برگزیده نمی تواند آرای اکثریت مردم را کسب کند و به این شکل قطعا نمی تواند نمایندای مطلوب برای مردم حوزه انتخابی خود باشد.

دلیل دیگر اینکه معموال در شهرهای کوچک متاسفانه قومیت بیشتر در انتخاب یک نماینده تاثیرگذار است تا یک برنامه مدون و معقول و قابل اجرا، بنابر این هرچه تعدد کاندیداها بیشتر باشد برنامه در جایگاه دوم قرار دارد و کاندیدای پیروزرا تعداد افراد رای‌دهنده قوم منسوبه تعیین می‌کند.

در قسمت دیگر این مطلب آمده است: برای برگزاری یک انتخابات پر شورو پر رقابت فقط کافی است کاندیداها شعارهای عامیانه را کنار گذاشته و آنچه که وظیفه یک نماینده مردمی است را با منطق و وجدان با مردم در میان گذاشته و بگذارند آن‌ها نماینده ای با کفایت و کاری را به مجلس بفرســتند تا نه تنها برای شهرشان بلکه برای تصمیم گیری در امور مهم کشور که در نهایت نفع همگان درآن است مثمر ثمر باشد.

روزنامه پیام

« روزنامه پیام » استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون فرودگاه سمنان، قراردادهای بانکی، تبیین سیره شهدا، آسیب‌های مدیریت شهری سمنان، عمل‌گرایی و تدبیر نظام در ناآرامی‌های عراق و لبنان را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « با برگزاری جشنواره؛ مشکل توسعه گردشگری استان حل نمی‌شود! » به قلم روح‌الله ساعدی است.

در این مطلب با اشاره به برگزاری جشنواره ایل سنگسر، آمده است: این جشنواره ملی با هدف، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های حوزه عشایر به‌ویژه ایل سنگسر برگزار می‌شود تا این رویداد بتواند به معرفی هرچه بیشتر گردشگری عشایر کمک کند. هرچند این جشنواره کمک می‌کند تا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طایفه عشایر استان ایل سنگسر، که طولانی‌ترین مسیر کوچ را طی می‌کنند، به همگان معرفی شود و این ظرفیت می‌تواند توجه عموم را به رونق گردشگری عشایر جلب کند، اما باید گفت که مشکل گردشگری استان با برگزاری جشنواره‌ها حل نمی‌شود.

یکی از موضوعات اصلی منتقدین حوزه گردشگری این است که ظرفیت تغییر نگاه گردشگران به سمنان به نوان مقصد به جای معبر نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و نگاه جامع‌تری دارد.

چاره حل مشکل توسعه گردشگری استان، برگزاری جشنواره نیست؛ بلکه پیش از جشنواره‌ها باید رویکرد مسئولان نسبت به جذب گردشگر تغییر کند.

مکن است برگزاری جشنواره‌ها به نفسه کار خوبی برای فرهنگ‌سازی امری در ذهن مسئولان و مردم باشد، اما نمی‌تواند تأثیر چندانی در ادامه روند امور ایجاد کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: به هر حال در شرایط فعلی کشور و افزایش تحریم‌های ظالمانه باید به دنبال راهکارهای واقعی جهت جذب گردشگر بود. سرمایه‌گذاری و ترغیب بخش خصوصی برای حضور در حوزه صنعت گردشگری، یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه است که نیاز به ارایه تسهیلات از سوی دولت دارد. از دیگر کارهایی که باید در حوزه گردشگری انجام داد، کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است که می‌تواند در شیوه جذب گردشگر، زمان و مکان‌های تبلیغات و شناسایی وظایف دستگاه‌های مختلف در این حوزه موثر باشد. با این حال انتظار می‌رود در دوران مدیریت جدید وزارت گردشگری کشور که اتفاقا عالی‌ترین مقام اجرایی آن فرزند این استان ممتاز است، اقدامات اساسی در جهت توسعه گردشگری استان به معنای واقعی برداشته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.