کرمعلی قندالی شامگاه چهارشنبه پس از آیین افتتاح اولین جشنواره ملی ایل سنگسر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: سرانه دام سبک خانوار عشایر در کشور ۱۱۱ راس و در استان سمنان ۵۰۰ راس به بالاست و به عبارتی سرانه دام سبک استان سمنان حدود پنج برابر کشور است.
وی بیان کرد: سطح سواد عشایر استان سمنان نیز در کشور دارای رتبه‌ است و بیشترین سطح سواد در بین ایل عشایر کشور مربوط به این استان است.
وی ادامه داد: ۳۵ درصد صنایع دستی، ۲۸ درصد دام سبک و ۲۵ درصد مواد پروتئینی کشور مانند گوشت توسط عشایر تامین می‌شود.
قندالی تصریح کرد: وضعیت عشایر استان سمنان از لحاظ میزان تولیدات پروتئینی، صنایع دستی و تعداد دام سبک نزدیک به میزان تولید در کشور است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: عشایر ایل سنگسر دارای غنای فرهنگی و اقتصادی هستند که برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر نقشی مهم در معرفی این ظرفیت‌ها دارد.
وی بیان کرد: ایل سنگسر بیش از ۳۲ فرآورده لبنی از شیر تولید می‌کند که چنین ویژگی در هیچ‌ جای کشور دیده نمی‌شود.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: برندسازی محصولات دامی و پروتئینی عشایر ایل سنگسر در دست بررسی است و اکنون برای برندسازی محصولات لبنی، مجوزهای بهداشتی گرفته شده است.
مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
اولین جشنواره ملی ایل سنگسر عصر چهارشنبه با حضور حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، علیرضا آشناگر استاندار سمنان و جمعی از مسئولان و حضور پر شور مردم و دیگر مسئولان افتتاح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.