عزیز الله شبانی روز چهارشنبه در حاشیه راه‌اندازی چهارمین مرکز تبدیل ضایعات کشاورزی به علوفه دامی در شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان به خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از بقایای کشاورزی و پسماندهای زراعی به عنوان طرحی ملی در سراسر کشور شروع شده است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه ضایعات کشاورزی از بروز مشکل زیست محیطی جلوگیری می‌کند و موجب کاهش قیمت علوفه، پرهیز از اسراف و دورریز ضایعات گیاهی می‌شود.

مسئول گروه تغذیه دام معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با استفاده از تکنیک تخمیر و سیلو کردن پسماندهای کشاورزی، می توان علوفه دام تولید کرد و قیمت تولید را کاهش داد.

وی یادآور شد: شناخت ظرفیت استان‌ها لازمه  تولید علوفه دام از پسماندهای کشاورزی است و در استان سمنان به عنوان قطب تولید پسته، باید دانشی استفاده شود تا بتوان از پوست پسته علوفه تولید کرد.

مسئول گروه تغذیه دام معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح استفاده از پسماندهای زراعی برای تولید علوفه از طرح‌های مهم در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود که صرفه اقتصادی قابل‌توجهی دارد.

تولید روزانه ۱۰ هزار تن علوفه در سمنان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با راه‌اندازی مرکز تبدیل ضایعات کشاورزی به علوفه در مهدی‌شهر و تولید روزانه ۱۰ هزار تن علوفه در این مرکز، تعهد استان سمنان درزمینه استفاده از بقایای کشاورزی عملی می‌شود.

مصطفی شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: ۴۰ هزار تن بقایای پسته سالانه در استان سمنان تولید می‌شود که می توان از این ظرفیت در تولید علوفه استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان بیان کرد: تعهد استان سمنان تولید سالانه ۲ هزار تن علوفه با استفاده از بقایای کشاورزی است.

شاه‌حسینی یادآور شد: با استفاده از دستگاه سیلاب بقایای پسته به بسته‌های ۳۰ کیلوگرمی سیلو شده و پس از گذشت ۲۵ روز به علوفه مصرفی دامی تبدیل می‌شود.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار اراضی باغی، ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بقیه اراضی در مرحله آیش است.

در استان سمنان ۲۳ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد و از این میزان ۱۸ هزار هکتار در دامغان قرار دارد، شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهمترین ارقام پسته تولیدی در شهرستان دامغان است.

شهرستان مهدیشهر در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان سمنان بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.