استان سمنان از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب دارای تنوع آب وهوایی، تنوع کشاورزی، تنوع پوشش گیاهی و تنوع گونه های جانوری حیات وحش است که با سفر به این منطقه می‌توان این زیبایی‌هایی که در قالب کلمات وصف نمی‌شوند را به تماشا نشست.

استان سمنان با ظرفیت‎‌های زیادی که دارد می تواند مقصدی برای گذران اوقات فراغت جمعیت بیش از ۱۳ میلیونی تهران و رهایی آنها از ترافیک سرسام‌آور چندساعته باشد.

فاصله مرکز استان سمنان تا پایتخت کشور حدود ۲۱۰ کیلومتر است و تهرانی‌ها می‌توانند با رانندگی با سرعت مطمئنه و طی مسافت ۸۲ کیلومتری کاروانسرای ایوانکی یادگار دوره صفویه اولین استراحت‌گاه زائران امام رضا(ع) را تماشا کنند و بعد از تماشای این بنای کهن به دل کویر و تماشای پارک ملی کویر گرمسار، جاده تاریخی ابریشم و قصر بهرام گور بروند.‌

کاروانسرای قصر بهرام یکی از بناهای تاریخی بسیار جذاب، ویژه و قدیمی در قلب کویر است که در دوره ساسانیان توسط شاه بهرام ساسانی در مسیر کاروان‌روی اصفهان، کاشان، خوار(گرمسار) و خراسان در  فاصله ۱۲۳ کیلومتری جنوب شهرستان گرمسارساخته شده است.

در فصل پاییز کویر جذابیت‌های خاص خود را دارد و علاقه مندان به نجوم و دوست داران صدای شب می توانند محفل دورهمی ستاره‎‌ها در شب را به تماشا بنشینند و صدای حیات وحش را بشنوند.

تجربه شنا در استخرهای آبگرم طبیعی در سرخه

بعد از تماشای کویر و احساس گرمای آن می توان در مسیر حرکت به سمت مرکز استان سمنان در ۳۵ کیلومتری شمال غربی به شهرستان سرخه رفت و از مجموعه چشمه های آبگرم شهرستان سرخه، با خواص بی نظیر درمانی به دلیل ماهیت دارویی مواد معدنی موجود در آب آن استفاده کرد.

برای رسیدن به این چشمه های معدنی درمانی آبگرم، چندین راه دسترسی متفاوت از شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه وجود دارد، سمنان- سه راهی مومن آباد- آبگرم، مهدیشهر- درجزین- آبگرم، مهدیشهر- منطقه زینعلی- آبگرم و سرخه- روستای افتر- آبگرم، چهار راه دسترسی به این منطقه نمونه گردشگری است.
از مرکز شهرستان سرخه، پای در جاده سرخه- فیروزکوه می گذاریم و پس از طی مسافتی ۲۵ کیلومتری به روستای افتر می رسیم، روستائیان این منطقه از دیرباز یکی از گردشگران محلی ویژه این چشمه های معدنی بوده اند.
ساکنین روستای افتر، چشمه های معدنی آبگرم را با زبان محلی خود «گَرْ اِوه» می نامند، با پرس و جو از این افراد گردشگران می توانند از پلیس راه سمنان- فیروزکوه در مجاورت این روستا عبور کرده و مسیر را از جاده ای خاکی به سمت چشمه معدنی آبگرم دنبال کنند، جاده ای خاکی که در سال گذشته برای تسهیل دسترسی به این چشمه معدنی احداث شده و نیاز به مرمت، ترمیم، تعریض شانه ها و آسفالت دارد.
در پیچ و خم این جاده خاکی یکی از مناظر بی نظیری که جدا از بحث گردشگری درمانی جلب توجه می کند، وجود کوه هایی بسیار زیبا با نمایی سرخ و سبز با رگه های مختلف زمین شناسی و طراحی چشم نواز است که مسیر را برای هر مسافر و گردشگری دیدنی می کند.
حدود ۹ کیلومتر که در این جاده خاکی و کوهستانی سفر کنیم، حوضچه های این منطقه گردشگری نمایان می شود، دو حوضچه بزرگ ویژه استفاده آقایان و خانم ها با ارتفاع کم و مناسب طراحی و با دیوارکشی محصور است.
چشمه های بزرگ این منطقه به نام های «مُراد آب»، «گَرآب» و «قُلَنج» و ۲ چشمه کوچک تر نیز با ارتفاع کم در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری از این دو حوضچه قرار دارد، محلی های روستای افتر با دو واژه «کَسین اِوه» و «مَسین اِوه» به معنای آب کوچک و آب بزرگ از حوضچه و چشمه های بزرگ و کوچک این منطقه نام می برند.

احساس لطافت پاییزی در باغ‌های انار سمنان

درختانی را ببینید که پر از انار است و از سنگینی شاخه‌ها آویزان شده و برای تجربه حس چیدن میوه از روی درخت و یا هدیه این حس به فرزندان که محصور در زندگی ماشینی هستند لذتی دارد که در نوع خود بی نظیر است. می توان این لذت را به خانواده هدیه داد و با تجربه چیدن دیگر محصولات کشاورزی و برداشتن تخم مرغ از لانه مرغ‌ها و درست کردم املت آتشی صبحانه خود را در رستوران باغی سمنان نوش جان کرد.

بعد از تماشای کویر و جاذبه های مناطق خشک و نیمه خشک استان سمنان، مسیر جدیدی روبه گردشگر باز می‌شود و آن مناطق کوهستانی استان پنج اقلیم است که از شهرستان مهدیشهر آغاز می‌شود.

جشنواره ملی ایل سنگسر آذین‌بخش سفر طبیعت

شهرستان مهدیشهر ۱۵ تا نوزدهم آبان امسال میزبان برگزاری جشنواری ملی ایل عشایر سنگسر است که در مسیر ثبت در تقویم ملی کشور قرار دارد و بهترین فرصت سفر به استان سمنان در همین روزهاست که هم از نزدیک با آداب و رسوم ایل عشایر سنگسری و محصولات لبنی این عشایر آشنا شوید و هم نظاره‌گر طبیعت بکر استان سمنان باشید.

محوریت جشنواره ملی ایل سنگسر امسال صنایع دستی و پوشاک است، سال ۱۳۹۵ در اولین دوره این جشنواره، محوریت جشنواره معرفی ۸۰ نوع محصولات لبنی و ۴۰ نوع نان مربوط به عشایر این منطقه بود.

بعد از شرکت در جشنواره می توانید به سمت شهمیرزاد حرکت کنید و کوه‌های سربه فلک کشیده بلندقامت را به نظاره نشست که در برخی مناطق بر بلندای کوه قلعه‌های ستبر ساخته شده که طبیعت دوستان را به فکر فرومی‌برد چگونه چنین بنایی در بالای کوه ساخته شده، چگونه مصالح به قله کوه برده شده، چگونه آب و غذای قلعه نشینان تامین می‌شده و اینها سوالاتی است که تنها با سفر به  منطقه نمونه گردشگری شهمیرزاد و تماشای «شیرقلعه» در این منطقه می توان پاسخ آن را گرفت.

طبیعت دوستان کوهنورد با سفر به شهمیرزاد می‌توانند به سمت کوه‌های نیزوا بروند و یک روز مه آلود با بوی آتش در بین هجوم سرما را تجربه کنند.

تماشای پاییز هزار رنگ در جنگل رودبارک مهدیشهر

بعد از کوهستان و تماشای زیبای خاص آن می توان به سمت شرق جنگل‌های رودبارک سفر کرد و درختانی که برای جشن پاییز لباس‌های هزار رنگ بر تن کردهاند را تماشا کرد، البته برای تماشای طبیعت فرشی از برگ پهن شده که قدم زدن بر آن و شنیدن صدای خش خش برگ‌ها در سکوت محض چنان آرامشی به انسان دست می‌دهد که نظیر ندارد.

در شب جنگل رودبارک می‌توان فریاد حیات وحش برای تثبیت قلمرو را در فصل خوش گاوبانگی شنید. فصل گاوبانگی به دوره جفت گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد و حیات و بقاء این گونه گوزن در خطر انقراض تا حد زیادی به آن وابسته است.

در فصل گاوبانگی گوزن‌های نر با برآوردن بانگ‌های بلند ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نرهای دیگر را از آمدن به قلمرو خود می‌رانند، اما از سوی دیگر بانگ‌های پی‌درپی نرها، کار ردیابی‌شان را آسان می‌کند.

فصل گاوبانگی مرال ها در سال های اخیر به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده  و دفاتر تورگردی با تبلیغ آن تعداد زیادی از  گردشگران را به این منطقه فرا می‌خوانند.

منطقه حفاظت شده پرور از چندین روستا تشکیل شده که پس از تماشای جنگل هزار رنگ رودبارک می توان به این منطقه رفت و درختان چند صد ساله اورس و تکاپو و جست و خیز جانوران حیات وحش این منطقه مانند مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، کاراکال، گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ را به تماشا نشست.

گردشگری حیات وحش یکی از ظرفیت های ممتاز در شهرستان مهدیشهر است که دارای ۵۲ گونه پستاندار، ۶۰ گونه پرنده، ۴۰ نوع خزنده و ۶ گونه دوزیست است. در منطقه حفاظت شده پرور چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می توان شب را با خیال راحت در یکی از این اقامتگاه‌هایی که لابه لای درختان با مصالحی از جنس روستا ساخته شده گذراند و شب خاطره‌انگیز برای خانواده رقم زد.

عرضه غذاهای سنتی،نوشیدنی های محلی، نان محلی و دمنوش های گیاهی با سبزی های معطر کوهی، خوراکی هایی مانند عسل کوهی،تخم مرغ محلی،کره محلی، آروشه و انواع نان مانند نان قندی، نان فتیر، تافتون و لواش محلی، دمپختک گوشتی یا همان دیگی، آبگوشت، آش، ماست و انواع پلو با سبزی های معطر از دیگر به یادماندنی‌ها سفر برای مسافران با سلیقه های مختلف است که به این استان سفر می‌کنند.

بعد از دیدن زیبایی های این مناطق از جاده فولادمحله می توان به سمت دامغان حرکت کرد و در مسیر جاذبه‌هایی مانند چشمه قلقل، منطقه زیبای انگورستانی و روستاهای دشت‌بو، دروار و تویه و شاخص گردشگری دامغان یعنی چشمه علی و باغ‌های وسیع پسته را دید که تا چشم کار می کند باغ پسته است و پسته.

تماشای جنگل پوشیده در ابر

جنگل ابر در شهرستان شاهرود، یکی از پرآوازه ترین منطقه های دیدنی و گردشگری در کشور است که در بیشتر ماه های سال با اقیانوسی از ابرهای زیبا پوشیده می شود .

جنگلی در ۴۵ کیلومتری شاهرود که با حجم بسیار زیادی از ابر درختان را بر فراز ابرها به تصویر می کشد که این چشم نوازی به همراه جاذبه های گردشگری فراوان در کنار چشمه های فراوان، این جنگل را به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگران تبدیل کرده است.

گردشگران برای رسیدن به این منطقه بی نظیر و خاص پس از طی مسافتی ۲۵۰ کیلومتری از مرکز استان سمنان و گذر از شهرهای شاهرود و بسطام و روستای قلعه نو خرقان، در ابتدای جاده روستای ابر و دسترسی به جنگل ابر قرار خواهند گرفت.
ابر جنگلی با قدمت چندین میلیون ساله باقیمانده از دوره سوم زمین شناسی است که با انبوهی از درختان هیرکانی وسعت آن به ۳۵ هزار هکتار می رسد و از این منظر یکی از جنگل های وسیع کشور به شمار می رود.
هنر آفرینش هستی در این جنگل بی نظیر آن جا به اوج خود می رسد که اقیانوسی از ابرها زمین را به آغوش می کشند و درختان سرسبز هیرکانی با پوشش گیاهی، این نمای بی نظیر را به تماشا می نشینند.
جنگل ابر یکی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری است که هر کسی را با هر سلیقه ای به سمت خود جذب می کند تا پس از قرار گرفتن در ابتدای جاده جنگلی در مجاورت روستای ابر و به کمک افراد و آشناهای محلی با پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در مسیرهای جنگلی و دیدنی، از تماشای جاذبه های بکر و خدادادی در این منطقه لذت ببرد.
این جنگل جاذبه های گردشگری فراوانی هم چون پوشش گیاهی با درختان متعدد، گونه های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول و آبشار های آلوچال و دالان بهشت را در دل خود جای داده است.
جاذبه های یک گردشگری جذاب در این جنگل با استقرار کمپ و سپری کردن شب در این جنگل زیبا تکمیل خواهد شد و هر گردشگر پس از عکاسی و ثبت تصاویری زیبا از نقاشی آفرینش در دفتر خاطرات خود، عکاسی و تماشای طلوع و غروب خورشید از پس درختان هیرکانی را از دست نخواهد داد.
کوهنوردی، جنگل نوردی، پرنده نگری و دوچرخه سواری از دیگر جاذبه هایی است که پس از تماشای گونه های جانوری و گیاهی متعدد، لذت بردن از آبشار های طبیعی و چشیدن طعم آب گوارا از چشمه های چشمه ترش و چشمه قطری، با حضور در این منطقه گردشگری می توانید تجربه کنید.

سمنان با اقلیم آب و هوایی متنوع یکی از استان های کشور است که می توان با طی مسافتی ۳۰ دقیقه ای در بیشتر منطقه های آن از آب و هوایی کویری و خشک، به آب و هوایی معتدل و مرطوب یا کوهستانی با طبیعت و جاذبه های بکر و دیدنی و متفاوت از هم رسید.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.