حمید علوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذاری برای فرآوری مواد معدنی در استان سمنان چندان رضایت بخش نیست و این امر به گسترش خام فروشی این مواد به خارج از کشور منجر شده است.

وی اضافه کرد: در کنار فقدان زیرساخت‌ها، فناوری و دانش روز برای استفاده بهینه از مواد معدنی خام و تبدیل آن به چندین نوع کالا در کشور و استان وجود ندارد و این امر باعث شده است تا ایران به عنوان واردات کننده انواع مواد معدنی فرآوردی شده مطرح باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: نیروی انسانی متخصص چندانی برای اجرای طرح‌های اکتشافی و طرح‌های فرآوری در استان فعالیت ندارد که این امر باعث می شود مواد خام معدنی با حداقل قیمت به خارج از کشور صادر شود.

علوی خاطر نشان کرد: معادن استان ظرفیت اشتغالزایی برای هزاران نفر را دارد اما به دلیل ساختارهای اشتباه این ظرفیت مهم اقصادی سهم قابل توجهی در اشتغال سمنان ندارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: حمایت از معدنکاران برای اجرای طرح‌های زیرساختی برای فرآوری معادن در دستور کار قرار گیرد و باید فناوری‌ها در این بخش برای اشتغال پایدار وارد بازار استان شود.

۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک ، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۱۵ درصد سولفات سدیم، ۱۵ درصد زغالسنگ و ۲۰ درصد کرومیت کشور در سمنان وجود دارد و سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون تن مواد معدنی استخراج  در استان استخراج می شود.
بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی از معادن سمنان استخراج می‌شود. این استان از لحاظ استخراج مواد معدنی رتبه ششم و در شاخص تعداد معادن رتبه پنجم کشور را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.