به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حمیدرضا حسنی امروز و در گفت و گویی افزود: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور، پنج شنبه و جمعه 9 و 10 آبانماه امسال برگزار می‌شود.

وی گفت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی - انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران است، برگزار می‌شود.

حسنی افزود: بازدید از بافت روستای هدف گردشگری قلعه بالا، محور گردشگری گیور- دزیان، و گونه‌های حیات وحش در زیستکره توران همراه با اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی در کنار عرضه صنایع دستی و سوغات از جمله برنامه های این جشنواره است.

وی گفت: زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت‌های زیادی با دیگر کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد، از جمله زمین زی بودن به طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زاغ بور دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه ای است، افزود: از زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می‌کنند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت‌های گردشگری طبیعت منطقه محسوب می‌شود.

حسنی گفت: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می‌کند و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران زندگی می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: بخشداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران، شورای اسلامی و دهیاری روستای هدف گردشگری قلعه بالا و اقامتگاه‌های بوم گردی قلعه بالا در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر، 8 منطقه نمونه و نیز 8 روستای هدف گردشگری است. همه ساله با اجرای جشنواره‌های گردشگری متنوع علاقمندان برای تفرج و طبیعت گردی به مناطق نمونه و روستاهای هدف سفر      می‌کنند.

بیارجمند در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۳۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1277243
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.