بستنی و شکلات و توپ و عروسک، همه دنیای‌شان است و آرزوهای‌شان هنوز مانند دستان مهربان‌شان کوچک و پاک است. آوازهای شاد و خنده هایی از دنبال کردن قاصدک‌های بی‌خبر از دنیای خاکستری، تمام دارایی‌شان از روزهایی است که تنها حسرت تکرار را برایشان می‌گذارد.

چنان به دنبال قاصدک‌ها رقصان می‌دوند که گویی ته دنیا دست‌شان به پر پروازهای سفید خواهد رسید و در گوش قاصدک‌ها می‌گویند «سلام ما را به خدا برسان».

مدادهای رنگی را بر روی صفحات دفتر به سرود آرزوهایی دعوت می‌کنند و شب خواب‌شان را می‌بینند که در دشت‌های گل‌های شقایق و آفتاب‌گردان دست در دست پدران و مادرانشان و حتی دوستانشان می‌دوند و می‌دوند تا به رویاهای‌شان برسند.

کاش دنیای‌شان همیشه کودک بماند و ترانه‌های لالایی درمان شب‌های بی خوابی‌شان.

کاش در دنیا تنها یک روز را روز کودک نبود و همه روزها کودک می‌شدند و دوستی‌ها را همچو آینه‌ای بر ماه‌ها و سال‌ها می‌تاباندند.

در تقویم دنیا روز کودک ۸ اکتبر است، همان روزی که ۲ دانش‌آموز ۹ ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک در سال ۱۹۸۶ با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند. در چنین روزی همه کشورهای دنیا برای پویایی و بالندگی فکر و اندیشه و جسم و روح این امانت‌های الهی برنامه‌های مختلفی را تدارک می‌بینند.

با شروع هفته ملی کودک در ایران از سیزدهم تا نوزدهم مهر، به تبع آن استان سمنان نیز برای سرمایه‌های بزرگ اجتماعی، برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی پیش‌بینی و اجرا می‌شود که امسال گشایش نمایشگاه «کودکی یعنی پریدن، پرواز» در شهرستان میامی آغازگر این برنامه‌ها در استان سمنان بود.

نمایشگاه «کودکی؛ یعنی پریدن، پرواز» شامل ۵۰۰ اثر اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در قالب نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی، معرفی کتاب، نشریه دیواری با موضوع عاشورا، کاردستی، فعالیت علمی، سوزن‌دوزی و دست‌سازه‌های تزئینی است.

روایت‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، سرودخوانی کودکان مهدکودک و پخش نماهنگ‌های مذهبی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است.

میامی، آغازگر برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک شد

هفته‌ی ملی کودک در استان سمنان با گشایش نمایشگاه «کودکی؛ یعنی پریدن، پرواز» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میامی آغاز شد.

فرماندار میامی پس از گشایش نمایشگاه و بازدید از آثار اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میامی گفت: کودکان آینده‌سازان جامعه و تربیت‌کنندگان نسل‌های آینده هستند.

احمد ملایری در ادامه با اشاره به شعار این هفته مبنی بر «آینده را باید ساخت»، اظهار داشت: کودکان طیف وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان آینده‌سازانِ کشور در حال رشد و پرورش هستند و باید به آینده‌ی این بزرگانِ فردایِ جامعه، توجه و دقت بیش‌تری شود.

فرماندار میامی ضمن تبریک روز جهانی کودک، تأکید کرد: برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک، باید معطوف به عواطف و احساسات این افراد و در جهت تبیین حقوق کودکان باشد.

کودکان، مدیران و سازندگان آینده‌ کشور

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان هم گفت: کانون میامی یکی از مراکز برتر استان سمنان است، با توجه به کم‌برخورداری منطقه، نیاز به توجه بیش‌تری دارد.

نبی‌الله خدابخشی، کودکان این سرزمین پهناور را مدیران و سازندگان آینده‌ این مرز و بوم دانست و افزود: کودکان مانند صفحه‌ کاغذ سفیدند که هر رهگذری می‌تواند بر آن علامتی بگذارد و برای مواظبت از خط‌خطی‌شدن آن‌ها هیچ‌کس بهتر از خودشان نمی‌تواند آن‌ها را مواظبت کند.

وی تصریح کرد: برای توانمندشدن این نونهالان، نیازمند احیای فضیلت‌هایی هم‌چون هم‌دلی، وجدان، خویشتن‌داری، احترام، مهربانی، بردباری و انصاف هستیم.

وی افزود: برای تحقق این هدف، روش ثابتی برای ایجاد منش اخلاقی با ثبات نیاز داریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با اشاره به اینکه منش زندگی انسان‌ها سبب دوام و ثبات زندگی‌ می‌شود، گفت: فرزندان‌ را باید به گونه‌ای تربیت کرد که شهروندانی بالغ، مسئول با تحمل و سودمند باشند.

عضویت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان رایگان است

خدابخشی گفت: ۱۸ مهرماه، عضویت کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان رایگان است.

وی بیان کرد: مخاطبان ۶ تا ۱۷ سال می‌توانند در هفته‌ ملی کودک نسبت به عضویت یک‌ساله‌ خود در کتابخانه‌های تخصصی کانون پرورش فکری اقدام کنند.

وی، هدف از عضویت رایگان را توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، ارتقای کیفی دانش و مهارت خوانش کتاب در خانواده و مدارس، توسعه عدالت‌محور فعالیت‌های فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار و محروم، تقویت انگیزه‌ مطالعه و کتاب‌خوانی و برقراری تعامل فرهنگی با خانواده‌ها و اولیای تربیتی برشمرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان اضافه کرد: ۱۳ تا ۱۹ مهرماه هم‌زمان با هفته‌ ملی کودک، بیش از ۱۱۰ برنامه در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

عضویت بیش از ۴۳ هزار نفر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان سمنان

وی تعداد کل اعضای کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ۴۳ هزار و ۶۸۶ نفر معرفی و بیان کرد: ۱۷۰ نفر از کودکان کار، بدسرپرست و بی سرپرست در مراکز کانون پرورش فکری استان خدمات آموزشی- هنری دریافت می‌کنند.

خدابخشی گفت: ۲۸۹ هزار و ۳۹۰ جلد کتاب در مراکز آموزشی کانون های استان سمنان جهت استفاده اعضا وجود دارد.

روز ۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام دارد. کشورهای جهان روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ها به وجود آورده‌اند.

۷۳۵۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.