گزارش انتشار یافته از سوی دولت تدبیر و امید، حاکی از این است که بیشترین حضور زنان در عرصه های مدیریتی استانداری ها و دستگاه های اجرایی مربوط به استان بوشهر بوده و استان های گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، البرز، سمنان و لرستان رده های بعدی را در دولت دوازدهم به خود اختصاص داده اند.

آغاز به کار دولت دوازدهم با سیاست افزایش سهم زنان در پست های مدیریتی همراه بود به گونه ای که به دستگاه های دولتی اعلام شد که ۳۰ درصد از پست ها باید به زنان اختصاص یابد.

با اینکه حضور زنان در پست های مدیریتی سازمان ها در دولت تدبیر و امید، از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به نزدیک ۱۹ درصد در سال ۹۸ افزایش یافت و به طور کلی این انتصابات در دو سال اخیر افزایش ۳۶ درصدی داشته است اما هنوز هم تمایل عمومی برای گزینش افراد برای پست های مدیریتی معطوف به مردان است امری که در استان سمنان نیز بنا بر دلایلی به چشم می خورد.

حضور زنان سمنان در عرصه های مختلف همچون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ریشه دار و سابقه دیرینه دارد، مریم عمید اولین روزنامه نگار ایرانی و یا فخر آفاق پارسا روزنامه نگار و نویسنده، نخستین زن تبعیدی تاریخ مطبوعات ایران از اهالی این استان بودند.

در عصر کنونی نیز، سمنان زنان فرهیخته، توانمند و تحصیل کرده کم ندارد، این قشر بخش بزرگی از جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی استان را تشکیل می دهند.

بانوان به خاطر گسترش آموزش عالی، افزایش آگاهی، مهارت و تخصص، از توانمندی های گسترده ای در حوزه های فردی و اجتماعی برخوردار شده اند و متناسب با توانمندی هایشان، ورود به عرصه کنشگری سیاسی را مطالبه می کنند.

این سرمایه اجتماعی عظیم برای ورود به عرصه سیاسی با چالش های گسترده ای مواجه است. عواملی همچون باورهای فرهنگی، شرایط تاریخی هر جامعه، سنت ها و آداب و رسوم، محرومیت اجتماعی زنان و نگرش مدیران سازمان ها نسبت به مهارت های مدیریتی زنان و دور نگه داشتن آن ها از جریان اصلی سازمان از جمله عوامل عقب ماندگی زنان از پیشرفت های شغلی و تصاحب نکردن پست های مدیریتی است.

یکی از مهم ترین موانع بانوان استان سمنان برای ورود به عرصه سیاسی، در مورد گزینش افراد در پست های مدیریتی و مسئولیت های شغلی است، آنچه بیش از توانمندی و شایستگی مورد توجه قرار می گیرد، جنسیت است.

حتی در حوزه هایی چون فرهنگی و اجتماعی که جنس کار با خانواده در ارتباط است و زنان در آن حضور فعالتری دارند، پست مدیریتی نصیب این قشر نمی شود. اداره هایی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و کتابخانه ها حوزه هایی است که می توان مدیریت آن ها را به بانوان استان سمنان واگذار کرد.

بی شک، رسالت و حضور زنان در جامعه به منظور مشارکت سیاسی نیازمند یک سری مقدمات است و با فراهم سازی الزامات بار مطلوبی برای فعالیت این قشر مهیا می سازد، هرچند در برخی مواقع، نگاه های بسته و سلیقه ای از برخی مبانی دینی که منابع غنی و عظیمی برای مشارکت اجتماعی زنان دارد، منجر به محدود کردن این قشر در عرصه های مختلف شده است.

توانمندسازی گروه های مختلف زنان در جامعه به عنوان نیمی از جمعیت، راهبردی مناسب برای به کارگیری ظرفیت های این قشر می باشد و در حالی که دست یابی به توسعه پایدار به عنوان انتخاب ناگریز هر استانی در کشور، در مسیر رشد و پیشرفت، بدون حضور و مشارکت فعال زنان در ساحت های مختلف حیات جمعی از جمله عرصه سیاسی حاصل نمی شود، بر این مبنا بهبود وضعیت مشارکت بانوان برای دستیابی به توسعه سیاسی و اقتصادی ضروری است.

به دلیل همراهی نکردن بخشی از ساختار قدرت، مطالبه گری زنان در مسیر افزایش مشارکت سیاسی در سال های گذشته با افت و خیز دائمی مواجه بود.

برخی کارشناسان معتقدند، ساختار قدرت در ایران مردانه است و برخی نیروها در قدرت که بعضا از جنسیتی مردانه برخوردار هستند با انواع اما و اگرها موجب محرومیت بانوان به عنوان نیمی از جامعه در راهیابی به ساختار قدرت شدند.

به منظور افزایش مشارکت سیاسی بانوان، بیش از همه نهاد قدرت باید خود را محصور و ملزم به رعایت قواعد ببیند و مسوولیت اصلی بر عهده دولت و نهاد حکومت و حاکمیت است و مسیر ایجاد و تقویت جسارت و شجاعت زنان، با تغییر در نگرش مردان هموارتر می شود.

عوامل بازدارنده را در اندیشه زنان نیز باید جستجو کرد چرا که دیده شده برخی از زنان اولویت های دیگری را برای خود تعریف می کنند و حتی  برخی از محافظه کاری های زنان در مناصب مدیریتی مانع از رشد سیاسی این قشر می شود و گاهی نیز، بانوانی که به عنوان نمایندگان مردم به مجلس می روند استیفای حقوق زنان، این طیف لطیف جامعه را فراموش می کنند.

توانمندسازی، ارتقاء و تقویت خودباوری بانوان در کنار بسترسازی و اصلاح نگرش جامعه، ضرورتی برای بروز ظرفیت های این قشر در عرصه های مدیریتی است.

سمنان از گزینش و حضور زنان در عرصه های مدیریتی مستثنی نبوده و مدیریت زنان در سمنان در دولت دوازدهم مورد توجه دولتمردان قرار گرفت و چندی است که زمزمه های انتصاب یک بانو بر مسند معاونت توسعه منابع انسانی استانداری سمنان به گوش میرسد.

امید است، بانوان این استان، به خاطر صفحه های شیشه ای که به صورت نامرئی وجود دارد در رسیدن به پست‌های مدیریتی دچار تردید نشوند.

۹۸۹۱/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.